4. TEMA: Milli Kültürümüz: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 119-120-121-122-123-124-125-126-127-128-129. Cevapları ANKA Yayınları
1. “Zengin kültüre sahibiz.” cümlesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?
Cevap:
2. Öğrendiğiniz tekerlemeleri ve bilmeceleri arkadaşlarınız ile paylaşınız.
Cevap:
4. Karagöz ve Hacivat hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: Karagöz ve Hacivat’ın bir gölge oyunu olduğunu biliyorum.
5. Nezaket nedir? Nazik insan nasıl olur?
Cevap: Nezaket kibarlıktır. Nazik bir insan teşekkür etmesini, güzel konuşmasını bilen insandır.
Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili deyimlerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını belirleyiniz.
a. Güle güle oturunuz, içinde hiç eksik olmayınız!
Cevap: Sağlıkla eksilmeden mutlu bir şekilde oturmalarını temenni ediyor.
b. İstediği okula kaydolunca ağzı kulaklarına vardı.
Cevap: Sevinçten yüzü güldü ve çok mutlu oldu.
Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız
1. Karagöz ve Hacivat arasındaki problem nedir?
Cevap: Karagöz’ün Hacivat’ın söylediklerini anlamamasıdır.
2. Karagöz Hacivat’a nasıl davranmaktadır? Doğrusu nasıl olmalıdır?
Cevap: Karagöz umursamaz davranmaktadır. Hacivat’ı ciddi bir şekilde dinlemeli ve anlaması gerekmektedir.
3. Çevrenizde Karagöz’e ya da Hacivat’a benzeyen insanlar var mı? Başkalarına nasıl davranıyorlar?
Cevap: Evet var. Çevremdeki insanlarda birbirlerini yanlış anlıyor ve komik duruyorlar.
4. Karagöz ile Hacivat’ın karakter özellikleri nelerdir?
Cevap: Hacivat sabırlı, bilgili, ciddi bir insandır. Karagöz vurdumduymaz şakacı ve kaba biridir.
5. Peki ya siz Karagöz mü yoksa Hacivat mısınız? Neden?
Cevap: Ben Hacivat olduğumu düşünüyorum. Çünkü onun gibi sabırlıyım.
Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki yargılardan doğru olanların önüne “D”, yanlış olanların önüne “Y” yazınız.
Cevap:
Karagöz ve Hacivat’ın kişisel özellikleri nelerdir? Metinden hareketle belirleyiniz ve aşağıya yazınız.
Karagöz: Şakacı, kaba, vurdumduymaz bir kişiliğe sahiptir.
Hacivat: Bilgili, sabırlı ve anlayışlı bir kişiliğe sahiptir.
Aşağıdaki görsellerin hangi sanat dallarıyla ilgili olduklarını altlarındaki boşluklara yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki görselleri yorumlayınız ve bize vermek istedikleri iletileri belirleyip açıklayınız
Cevap:
Aşağıdaki afişi inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
1. Bu afişin amacı nedir
Cevap: Bu afişin amacı yapılan etkinliği bildirmektir.
2. Afişteki duyuruyu kim yapabilir?
Cevap: Gördes Belediyesi yapabilir.
3. Bu duyuruyu eğer biz yapmış olsaydık nasıl yapardık?
Cevap: Ben yapmış olsaydım bunun için davetiyeler hazırlar ve kapıların önüne bırakırdım.
4. Duyuruda neden tarih yazılmış?
Cevap: Gösterinin yapılacağı günü belirtmek için tarih yazılmıştır.
5. Bu tür bir etkinliğin ücretsiz yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Cevap: Bence çok güzel insanları böyle aktivitelere yönlendiriyor aynı zamanda güzel bir gün geçirmelerine fayda sağlıyor.
6. Afişi hazırlayan, yazının rengini ve büyüklüğünü farklılaştırarak görseldeki dikkat unsurunu amacı doğrultusunda kullanmış. Afişte en çok dikkat çeken nedir?
Cevap: En çok dikkat çeken görsel ve oyunun adıdır.
Eğer bir belediye başkanı olsaydınız kültürünüzü tanıtmak adına başka ne tür etkinlikler yapardınız? Yaptığınız etkinliklerin duyurularında nasıl bir yol izlerdiniz? Etkinliklerden birinin duyuru metninini aşağıda verilmiş bölüme yazınız.
Cevap: Halk oyunlarının, halayların oynandığı bir etkinlik düzenlerdim. Bunu duyurmak için de afişler hazırlardım.
1. Hikâyede tamamı “büyük harfler” ile yazılı olan bölümler ne anlatmak istiyor?
Cevap: Konuşma olduğunu belirtiyor bu yüzden büyük harflerle yazılmıştır.
2. Hikâyenin iletisi (ana düşüncesi) nedir?
Cevap: İyi bir yaşam sürmek için iyi bir tavır sergilememiz gerektiğidir.
3. Hikâyede birbiriyle çelişen ifadeler var mı? Açıklayınız.
Cevap: Hayır hikayede birbiriyle çelişen ifade yoktur.
Aşağıdaki görseli “Yankı” hikâyesinden anladıklarınızla bağdaştırarak yorumlayınız. Siz aynada neler görüyorsunuz? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:
“Öyle Denmez” metninde hangi cümlelerin sonunda ünlem kullanılmıştır? Ünlem kullanılan cümleleri aşağıya yazınız.
Cevap:
Bulduğunuz cümlelerde ünlemin hangi işlevlerde kullanıldığını verilen ifadelerden belirleyiniz.
1. “Şaşma, anımsama, sevinme, üzülme, kızma, acıma” gibi duyguları güçlendirir.
Cevap:
Sus!
Güle güle oturunuz, içinde hiç eksik olmayınız!
pek memnun oldum!
Haa!
2. “Özlem, istek, acıma, üzüntü” anlatır
Cevap:
Güle güle yak, otur da külüne bak!
inşallah yakında ötekini de çıkarırlar!
İnşallah şifa bulursunuz, yakında hiç görmemişe dönersiniz!
3. Hitap ve seslenme ifadesi olarak kullanılan kelimeler:
Cevap:
Akşam şerifler hayır olsun!
Aman efendim, her ne hâl ise!
Güle güle başında paralansın!
Bu ev!
Memnun oldum, efendim, memnun!
Ben de maymun oldum, efendim, maymun
Hay terbiyesiz hay!
4. Kabul veya ret ifade eden kelimeler:
Cevap:
Haa, aferin, işte öyle demeli yaa!
Haa, aferin, işte şöyle söyle!
Yoo!
Okuduğunuz hikâyeden hareketle aynı konu ve ana düşünce etrafında kendi hikâyenizi oluşturunuz
Olay Örgüsü: Ali’nin özgüvensiz olması ve hocası sayesinde özgüveni gelmesi
Zaman: Bir bahar günü
Yer: Okul
Kişi ve Varlık Kadrosu: Ali, arkadaşları, rehber öğretmeni
Benim Hikayem:
Bir bahar günü, küçük Ali, arkadaşlarıyla oyun oynamak yerine kenarda sessizce durmayı tercih ederdi. Diğer çocuklarla konuşmaya veya yeni insanlarla tanışmaya cesaret edemezdi. Her ne kadar yetenekli ve akıllı olsa da, özgüveni olmadığı için kendini sürekli geriye çekerdi.
Ali’nin en büyük hayali, okuldaki yıldız futbol takımına girmekti. Ancak her seferinde, “Ben başaramam” diyerek vazgeçerdi. Bir gün, rehber öğretmen tören alanında, özgüvenin öneminden ve nasıl kazanılabileceğinden bahsetti. Ali, bunun üzerine bir karar aldı. Ali, hedeflerine ulaşabilmesi için adım adım çalışmaya başladı. İlk olarak, spor salonuna yazıldı ve haftada üç kez antrenman yapmaya başladı. Takımdaki diğer çocuklara gösterdiği çabaya rağmen, bazen hatalar yaptığında kendi kendine gücenmemeyi öğrendi. Antrenöre, kendini geliştirmek için ekstra çalışma yapma isteğini söyledi ve destek aldı.
Ali’nin kendine güveni, zamanla arttı. Artık arkadaşlarıyla daha rahat konuşuyor, yeni insanlarla tanışabiliyordu. Futbol takımında da kendini göstermeye başladı. İlk başta hatalar yapsa da, hırslı ve azimli bir şekilde çalışarak gelişti. Ali, takımın en önemli oyuncularından biri haline geldi.
Bir gün, okulun büyük bir futbol turnuvası düzenlemeye karar verdi. Takım kapanı olarak, herkesin beklentisi onun üzerindeydi. Ali, heyecandan titriyordu, ancak içindeki cesaret sayesinde oynadığı oyunla herkesi şaşırttı. Takımı şampiyon oldu ve Ali, kendini gerçekten gururlu hissetti.
Nasreddin Hoca ve Akşehir hakkında araştırma yapınız.
Cevap:
Akşehir, Konya iline bağlı bir ilçedir. Aynı zamanda, Nasrettin Hoca’nın yaşadığı ve hikayelerinin çoğunun geçtiği yerdir. Akşehir’in sokakları, Nasrettin Hoca heykelleri ve anıtlarıyla süslüdür.
Nasrettin Hoca, 13. yüzyılda yaşamış bir bilge ve komik bir insandır. Fıkraları ve öğütleri, halk arasında çok sevilir. Hikayelerindeki karakterler ve olaylar insanlara hem ders verir hem de eğlendirir.