5. TEMA: Sanat: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 142-143-144-145-146-147-148-149-150. Cevapları ANKA Yayınları
1. Sanat ne demektir?
Cevap: Sanat insanın gözüne, kulağına, kalbine hitap eden, içeriğinde doğa, canlılar, kainat ve aşk anlatılan işlerdir.
2. Sanatla uğraşmak kişiye neler katar?
Cevap: Sanatla uğraşmak kişiye doğayı, insanı, kainatı daha farklı bir gözle görmeyi, ince ruha düşünmeyi sağlar.
3. Bir ağaç ev tasarlasaydık bu nasıl bir ev olurdu?
Cevap: Bir ağaç ev tasarlasaydım bu tek odalı çatılı uzunca merdivenleri olan bir ağaç ev olurdu.
Metinde kullanılan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup boşluklara yazınız. Anlamlarını öğrendiğiniz bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.
MİMAR
Sözlük Anlamı: Yapıları tasarlayan ve çizen kişi.
Cümlem: Büyüdüğüm zaman yetenekli bir mimar olmak istiyorum.
HEYBET
Sözlük Anlamı: Görkem, ululuk, görünüş.
Cümlem: Çok heybetli genç bir delikanlıydı.
FETİH
Sözlük Anlamı: Savaşarak bir yeri ele geçirme.
Cümlem: İstanbul’u Fatih Sultan Mehmet fethetti.
KANDİL
Sözlük Anlamı: İçinde bir yağ ve ona daldırılmış fitil bulunan aydınlatma aracı
Cümlem: Kandil yakıp etrafında oturduk.
Aşağıdaki deyimlerin anlamlarını deyimler sözlüğünden bulunuz. Daha sonra bu deyimlerle birer cümle kurunuz.
Akıl sır ermemek
Sözlük Anlamı: Anlam verememek.
Cümlem: Söylediklerine akıl sır erdiremedim.
Tepeden tırnağa süzmek
Sözlük Anlamı: Dikkatle bakmak.
Cümlem: Karşısında eski arkadaşını görünce tepeden tırnağa süzdü.
Canını dişine takmak
Sözlük Anlamı: Çalışıp, çabalamak.
Cümlem: Sınavı için canını dişine takıp çalıştı.
Dikkat çekmek
Sözlük Anlamı: İlgiyi üzerine toplamak.
Cümlem: Yaptığı resimle tüm dikkatleri üzerine çekti.
Boş durmamak
Sözlük Anlamı: Sürekli yapacak bir şey bulmak.
Cümlem: Yeni projesi için hiç boş durmadı.
Metindeki kurgusal ögeler nelerdir? Yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki kutucukları doldurunuz.
Okuduğum metin için benim önerdiğim başlık → Geçmiş Zamana Gitmek
Metnin Konusu → Murat’ın geçmişe yaptığı yolculuk
Ana Düşüncesi → Başarı için kendine inanman gerektiği.
Yazılma Amacı →Anlatılandan ders çıkarmak.
Metnin Özeti → Pencereye gelen kuşun Murat’a anahtar vermiştir. Murat bu anahtarla geçmiş zamana gitmiştir. Murat Mimar Sinan’ın yanına yolculuk yapmıştır. Mimar Sinan’la tanışmış. Camideki işçilerle sohbet etmiştir. Kuş yumurtalarından, is odalarından, caminin temelinin altı yıl bekletilmesinden ve caminin diğer özelliklerinden bahsetmişlerdir. Kanuni Sultan Süleyman’ı da görmüştür. Mimar Sinan’dan öğütler almıştır.
Aşağıdaki soruların cevaplarını yazınız.
1-) Murat, neden Mimar Sinan’la tanışmak istemektedir?
Cevap: Murat Mimar Sinan’ın mimarlığı ve yaptığı büyük camiyi merak ettiği için onunla tanışmak istemiştir.
2-) Mimar Sinan, camiyi yapmaya başlamak için neden altı yıl beklemiştir? Mimar Sinan’ın yerinde olsaydınız caminin yapımı için altı yıl bekler miydiniz? Açıklayınız.
Cevap: Temelin sağlam olması için o kadar beklemiştir. Ben Mimar Sinan’ın yerinde olsam o kadar bekleyemez sağlam olması için başka yöntemler bulurdum.
3-) Camideki avizelere neden deve kuşu yumurtası asılmıştır?
Cevap: Örümcek ağı olmaması için asılmıştır.
4-) Mimar Sinan başarısını neye borçludur?
Cevap: Mimar Sinan başarısını eserine ilk eseriymiş gibi her zaman özenle çalışmasına borçludur.
5-) Mimar Sinan, Murat’a neler öğütlemiştir?
Cevap: Başarının insanın kendiyle yaptığı yarışla kazanıldığını öğütlemiştir.
Mimar Sinan, nasıl bir kişiliğe sahiptir ve kültürümüze ne gibi katkılar sağlamıştır? Aşağıdaki boşluğa yazınız.
Cevap: Mimar Sinan azimli, kararlı, yaptığı işleri ince eleyip sık dokuyan biridir. Zeki ve liderlik özelliklerine sahiptir. Kültürümüze yaptığı mimari yapıları kazandırmıştır.
Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Ardından doğru-yanlış tablosunu doldurunuz.
Cevap:
İkinci metin bilgilendirici bir yazıdan alınmıştır. [DOĞRU]
İlk metinde kurguya dayalı anlatım vardır. [DOĞRU]
İki metin de okuyucuya bir şeyler öğretmeyi hedeflemektedir. [YANLIŞ]
İki metinde de kurguya dayalı anlatım vardır. [YANLIŞ]
Her iki metnin kahramanları da hayali kişilerdir. [YANLIŞ]
İki metnin de konusu aynıdır. [DOĞRU]
Aşağıdaki renkli yazılmış kelimelerin ortak özelliği nedir? Verdiğiniz cevabın altına iki örnek de siz yazınız.
Cevap: Renkli yazılmış kelimeler bağlaç görevi görerek iki farklı cümleyi birbirine bağlayarak tek bir cümle haline getirmiştir.
Aşağıdaki cümlelerden edat içerenlerin başındaki kutucuğa “E”; bağlaç içerenlerin başındaki kutucuğa “B”, ünlem içerenlerin başındaki kutucuğa “Ü” yazınız.
Cevap:
[E] Rafları benim yaptığım gibi dizersen daha düzenli olur.
[E] Ödevimi bitiremediğim için akşama kadar evden çıkamadım.
[B] Sana e-posta atamadım çünkü bilgisayarım bozuldu.
[Ü] Annem yemeğin dibinin tuttuğunu fark edince “Eyvah!” diye bağırdı.
[Ü] Ak tolgalı beylerbeyi haykırdı: İlerle!
[B] Sana bunu anlatamam çünkü ablam bunu kimseye söylememem gerektiğini söyledi.
[Ü] Kadın, çocuklara “Hişt! Sessiz olun bakalım.” dedi.