6. TEMA: Doğa ve Evren: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 179-180-181-182-183. Cevapları ANKA Yayınları
1. Kutup ışıkları hakkında yaptığınız araştırmayı arkadaşlarınıza sununuz.
Cevap: Kutup ışıkları yeryüzünde bulunan manyetik alan ile Güneş’ten gelen ışık parçacıklarının birleşimi sonucunda oluşan doğal bir ışıktır.
2. Kutup ışıkları hakkında yaptığınız araştırmalardan sonra kutup ışıkları ilginizi çekti mi? Neden?
Cevap: Evet ilgimi çekti. Çünkü manyetik alan ile Güneş ışınlarının birleşiminden doğan bu kutup ışıkları esrarengiz görünümünden dolayı dikkatimi çekti.
Metni okurken önemli gördüğünüz yerlerin altlarını çiziniz. Daha sonra altını çizdiğiniz yerlerden faydalanarak paragraf oluşturunuz. Arkadaşlarınızla paylaşınız
Cevap: Tramso Kenti Norveç’in kuzeyinde yer alan küçük bir ada üzerinde bulunan bir kenttir. Tramso, Kuzey Kutbuna çok yakın olduğu için “Kutup Kapısı” olarak da bilinmektedir. Tramso kentinde kutup ışıkları gece 11’dden sonra bulutlar çekilir ve fosforlu yeşil ışık meydana gelir. İlk olarak az yanan bu ışık git gide büyüyerek gökyüzünde kocaman bir yay oluşturuyor.
Metindeki anlamını bilmediğiniz kelimeleri aşağıya yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlük kullanarak kontrol ediniz. Daha sonra bu kelimeleri cümle içinde kullanınız.
Biyoteknoloji
Tahminim: Canlı hücrelerinde bulunan fonksiyonları anlama değiştirme amacıyla kullanılan teknikler.
Cümlem: Biyoteknoloji ile yeni meyve ve sebze üretimi sağlandı.
Tundra
Tahminim: Bodur ağaçlardan, çalılardan oluşan bitki örüsü
Cümlem: Ren geyikleri Tundra bölgelerinde yaşar.
Meteoroloji
Tahminim: Hava durumu hakkında bilgi veren kurum
Cümlem: Meteorolojiye göre bugün hava yağmurlu olacakmış.
Olgu
Tahminim: Olayların dayandığı neden ya da sonuç
Cümlem: Toplumsal olgu toplumsal olayların tekrar etmesiyle doğan bir kavramdır.
Bağışlamak
Tahminim: Hediye etmek
Cümlem: Öldükten sonra inanışa göre bizlere güzel hayatlar bağışlanacak.
Manyetik alan
Tahminim: İki yüzeyin birbirlerine etki ettikleri kuvvete denir.
Cümlem: Manyetik alana Güneş’ten gelen parçacıkların çarpması sonucu kutup ışıkları meydana gelir.
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. Cevaplarınızı defterinize yazınız.
1. Tromso, neden ilgi çekici bir kenttir?
Cevap: Kuzey Kutbu’na yakınlığı, donmuş gölleri, nehirleri, şelaleleri ve tundra yaşam kuşağının bitki türleri ile ilgi çekici bir yer olmuştur.
2. Yazar Tromso’ye neden gitmiştir?
Cevap: Yazar Tromso kongre için gitmiştir.
3. Yazar, Tromso’de heyecanla neyi beklemektedir?
Cevap: Tromso heyecanla Kutup ışıklarının görünmesini beklemektedir.
4. Kutup ışıklarının diğer adı nedir?
Cevap: Kutup ışıklarının diğer adı Aurora’dır.
5. Kutup ışıkları nasıl oluşur?
Cevap: Kutup ışıkları, Güneş’ten kopan paracıklar atmosferin dış kısmında bulunan atomlar ile çarpışarak meydana gelir. Gelen parçacıklar oksijen ile çarpışınca yeşil, bundan yüksek oksijen atomuyla çarpışırsa kırmızı, azot ile çarpışırsa mavi, iyonlaşmamış azot atomuyla çarpışırsa mor/eflatun ışık yayar.
6. Geçtiğimiz çağlarda insanlar neden kutup ışıklarıyla ilgili efsaneler üretmişlerdir?
Cevap: Geçmiş dönemlerde bu ışıklar hakkında yeterli bilgi edinecek kaynak olmadığı için efsaneler ortaya çıkmıştır.
7. Kutup ışıklarının izlenebilmesi için gereken koşullar nelerdir?
Cevap: Gökyüzünün bulutsuz ve gece vakti olması gerekir.
b. Metni okuduktan sonra renklendirilmiş kelimelerle ilgili yargılardan doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.
Cevap:
(D) Maviyle yazılan kelimeler, adların yerini tutan kelimelerdir.
(Y) Kırmızıyla yazılan kelimeler, basit yapılıdır.
(D) Yeşille yazılan kelimeler, adların önüne gelerek o adların niteliklerini bildirmiştir.
(D) Morla yazılan kelimeler, bağlaçtır.
(Y) Turuncuyla yazılan kelimelerden biri basit, diğeri birleşik yapılıdır.
Aşağıdaki yönergeyi dikkate alarak bir masal yazınız.
Cevap:
Başlığım:
Serim: Furkan, bir sabah mahallesinde yürüyüşe çıktığında ağaçların altında yaralı bir kanarya buldu. Kanaryanın kanadı kırılmıştı ve acı içindeydi. Furkan hemen ona yardım etmek istedi ve onu kafese koyarak eve götürdü.
Furkan’ın annesi, veteriner hekime gitmeleri gerektiğini söyledi. Furkan, heyecanla kanaryayı mahallesindeki veterinere götürdü. Veteriner, kanaryayı inceledi ve kanadının tedavi edilebileceğini söyledi. İyileşme sürecinin zaman alacağını belirtti ve Furkan’a nasıl ilgilenmesi gerektiğini anlattı. Furkan, kanaryayı evine geri getirip özenle bakmaya başladı.
Düğüm: Günler geçtikçe Furkan, kanaryayla arkadaşlığını ilerletti. Ona isim bile verdi: Cinoş. Furkan, her gün Cinoş’un yanına gidip onunla konuşuyor, şarkılar söylüyor ve yemek veriyordu. Yavaş yavaş Cinoş da iyileşmeye başladı. Kanadı daha güçlü olmaya başlamıştı. Bir süre sonra veteriner hekimi, Cinoş’un artık özgürlüğüne kavuşabileceğini söyledi.
Çözüm: Furkan sevinçle annesine haber verdi ve birlikte Cinoş’u doğaya geri bırakmaya karar verdiler. Bir sabah erken saatlerde, Furkan, annesi ve Cinoş bir parka gittiler. Parkta ağaçların arasında uçuşan diğer kuşları gören Cinoş, heyecanla kanat çırpmaya başladı. Furkan, kafesin kapısını açtı ve Cinoş özgürlüğüne kavuştu. İlk başta tereddüt eden Cinoş, birkaç deneme uçuşundan sonra özgürce gökyüzünde süzülüyordu.
Furkan ve annesi mutluluk içinde Cinoş’un uçuşunu izlediler. Furkan, onun iyileşmesini sağlamış ve özgürlüğüne kavuşturmuştu. Artık Cinoş, doğada kendi yaşamına devam edecekti.
Ülkemizdeki ormanların bölgelere göre dağılımını gösteren bir harita bulunuz. Sınıfınıza getiriniz.
Cevap:
Bir sonraki metnin etkinliğinde tasarlayacağınız afişte kullanmak üzere aşağıdaki malzemeleri getiriniz.
Küt uçlu makas, bir tabaka beyaz karton, keçeli kalemler, eski dergi ve gazeteler, likit yapıştırıcı.
Cevap: Yukarıdaki malzemeler okula götürülecek.