8. TEMA İletişim: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 230-231-232-233-234-235. Cevapları MEB Yayınları
İlk görüşte hakkında yanlış düşüncelere kapıldığınız insanlar oldu mu? Olduysa düşüncelerinizdeki değişikliği arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İlk görüşte hakkında yanlış düşüncelere kapıldığım insanlar olmadı. Çünkü ön yargılı davranılmasını hiç sevmem, elimden geldiğince de yapmamaya çalışırım.
Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Kelimelerin anlamlarını sözlükten bularak birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Mintan: Yakasız gömlek.
Cümlem: Babama mavi mintan gömlek aldım.
Taşra: Bir ülkenin başkenti.
Cümlem: Taşrada görev yapıyor.
Vilayet: Valilik, il.
Cümlem: Türkiye’nin en büyük vilayeti İstanbul’dur.
Başşehir: Başkent.
Cümlem: Türkiye’nin başkenti Ankara’dır.
Müstahak: Bir şeyi hak etmek.
Cümlem: Söylememe rağmen yaptığı için ona müstahak.
Sefil: Yoksul kişi.
Cümlem: Sefil bir durumdaydı.
Klakson: Korna.
Cümlem: Panikten klaksona bastım.
Aşağıdaki soruları metinden hareketle yanıtlayınız.
1. Cemal ağabeyin Ankara’ya gitme sebebi nedir?
Cevap: Üniversite okuyan çocuğunu görmek için gitmiştir.
2. Cemal ağabey Ankara’da neden sıkıntı yaşıyor?
Cevap: İnsan kalabalığından ve trafikten dolayı sıkıntı yaşıyor.
3. Cemal ağabeye Ankara’da garip gelen şeyler nelerdir? Metinden örnek cümleler vererek
açıklayınız.
Cevap: Kimsenin birbirini tanımaması ve otobüsün sürekli olarak durması garip gelmektedir.
4. Cemal ağabey, hastanede karşısında delikanlıyı görünce hangi duyguyu yaşamış olabilir? Siz bunu hangi hareketinden anlıyorsunuz?
Cevap: Bence utanç, minnet ve mutluluk duymuştur. Bunu, genç çocuğun boynuna sarılarak af dilemesinden anladım.
5. Siz Cemal ağabeyin yerinde olsaydınız onu hastaneye götüren delikanlıya neler söylemek isterdiniz?
Cevap: Ben Cemal ağabeyin yerinde olsaydım delikanlıya teşekkür ederdim.
6. Sizin de benzer duyguları yaşadığınız bir olay var ise arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bir hafta sonu annemlerle alışveriş merkezine gittiğimizde onlardan ayrılmış ve kaybolmuştum. Yolumu bulmaya çalışırken bir teyze yanıma gelerek kaybolup olmadığımı sormuştu. Kaybolduğumu söyleyince anons yaptırmıştı ve annemleri bulmamı sağlamıştı.
Metinde geçen olayları boş bırakılan yere özetleyiniz.
Cevap: Cemal ağabey oğlunu görmek için Ankara’ya gelir. Otobüse binerek yolculuk yapmaya karar verir. Otobüs her durakta sürekli durup ve durmadan yolcu almaktadır. Biraz geçtikten sonra bir gence otobüsün neden sürekli durduğunu sorar ve aldığı cevap onu üzer. Bir müddet daha yolculuk devam ettiğinde nefes alamayarak otobüsün durmasını isteyerek fenalaştı. Rahatsızlanınca soru sorduğu genç onu hastaneye götürdü. Uyandığı zaman o çocuğu karşısında gördü ve kendisinin onun hastaneye getirdiğini anladı. Utanç, mahcup ve minnet ile çocuğun boynuna sarılarak ön yargılı düşündüğü için af diledi.
Metindeki hikâye unsurlarını belirleyerek aşağıya yazınız.
Olay: Cemal ağabeyin Ankara yolculuğunda başından geçenler.
Yer: Ankara’da bir otobüste.
Zaman: Geçmiş zaman.
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Cemal, otobüs şoförü, delikanlı, doktor.
Anlatıcı: 3. kişi.
Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin cümleye kattığı anlamı parantez içine yazınız.
Cevap:
• Of! Buralara gelmez olaydım. (Bıkkınlık)
• Hey, açın kapıları! İnmek istiyorum. (Kızgınlık)
• Ah köyüm ah! Keşke orada olsaydım şimdi. (Hasret)
• Aaa! Demek beni hastaneye getiren sendin. (Şaşkınlık)
• Daha önce Ankara’ya gelmemek benim suçum. Vah bana! (Pişmanlık)
Ön yargılı olmanın nedenleri ile ilgili araştırmanızdan hareketle “ön yargılı olma“ konulu konuşmanızı yapınız.
Cevap: İnsanlar empati kurmadıklarından, farklılıklara saygı duyamadıklarından ve kişiyi yeterince tanımadıklarından dolayı ön yargılı davranırlar. Ön yargı olumsuz, kötü düşünceleri barındırır ve acele karar vermek ile gelişir. Ön yargılı davrandığımızda karşımızdaki kişi ile iletişimimiz zorlaşır, kopukluklar olabilir veya ön yargılarımızdan dolayı doğru şekilde tanıyamayız.
İnsanlarla iletişim kurarken dikkat etmemiz gereken noktalar nelerdir? Düşüncelerinizi günlük hayattan örnekler vererek yazınız.
Cevap: İnsanlar ile iletişim kurarken saygılı olmalı, göz teması kurmalı, gerektiği yerde anlatmalı gerektiği yerde onu dinlemeli, sözünü kesmemeli ve düşüncelerine katılmasakta saygı duymalıyız. Mesela bir arkadaşımız bize bir şey anlatıyorsa ve daima sözünü kesiyorsak bir müddet sonra bizimle konuşmak istemeyecektir. Bu şekilde iletişimimiz zarar görecektir.
1. El sanatlarının iletişimdeki rolünü araştırınız.
Cevap: El sanatları, insanların iç dünyasındakileri dışarı vurma, gösterme sanatıdır. El sanatları ile uğraşan insanlar kendini ifade etme yollarını bilirler ve iletişimlerinde daha güçlü, daha özgüvenli ve dışa dönük olurlar.
2. Evinizdeki el dokuması kilim, yazma ya da dantellerin üzerindeki şekilleri inceleyerek, bu şekillerin anlamlarını araştırınız.
Cevap:
Hayat Ağacı Motifi: Devamlı halde gelişerek ve değişerek yaşamayı sürdüren kâinatı simgeler.
Ejderha Motifi: Bereketli bahar yağmuruna kavuşma niyeti ile dokunur.
Bukağı Motifi: Aşkı, birliği ve ailenin istikrarını simgeler.
Artı ve Çengel Motifi: Bela ve tehlikelerden korunmak için kullanılır.
Göz Motifi: Nazardan korunmak için dokunur.
Kibar olmak için gerekli ifadeler af edersiniz, elinize sağlık, teşekkür ederim gibi cümlelerdir. Ben bunları gün içerisinde sık sık kullanıyorum. Herkes kullanmalı bence. Karagöz oyunu ise hacivatla birlikte perdenin arkasından ışık yansıtılarak oynanan bir oyundur. Bence çok güzel.
Türkçeyi seviyorum ödevlerimi her zaman buradan yapıyorum.
“Her şerde bir hayır vardır” deriz ya hep, işte o deyimle benim hikayem başladı. Birkaç yıl önce işten kovulduğumda hayatımın tamamen alt üst olduğunu düşünmüştüm. Sevdiğim işimi kaybetmek, faturaları ödeyemez hale gelmek ve gelecekte neler olacağı hakkında hiçbir fikrim olmaması beni çaresiz hissettiriyordu.
Ancak zamanla, bu kötü olayın benim için bir fırsat olduğunu fark ettim. İş ararken farklı sektörlere yönelerek kendimi geliştirdim ve sonunda kendi işimi kurma cesaretini gösterdim. Şimdi ise daha mutlu, daha tatmin olmuş ve kendime daha fazla güveniyorum.
O an, bir deyimin gerçek anlamını ve hayatımda nasıl bir yere sahip olduğunu anladım. Her zorluk karşısında, pozitif bir bakış açısıyla yaklaşıp, yeni fırsatlar yaratabiliriz. Her şerde bir hayır vardır ve önemli olan bu hayrı bulabilmek.
Bu deneyimden sonra, hayatımda herhangi bir zorlukla karşılaştığımda, “Her şerde bir hayır vardır” deyimini hatırlayarak, her zaman olumlu düşüncelerle hareket etmeye çalışırım. Başarı için sürekli kendimi geliştiririm ve her zaman yeni fırsatlar ararım.
Kısacası, benim için bu deyim hayatta kalıcı bir etki bıraktı ve herhangi bir zorluğun üstesinden gelmek için gereken gücü sağladı. Hayat, bazen bizlere beklenmedik zorluklar, hatta kayıplar sunabilir ancak, pozitif bakış açısıyla yaklaşarak ve olgunlaşarak, her zaman kazanan taraf olabiliriz.
Örneğin, “ağzı kulaklarında” deyimi üzerinden gidecek olursak, insanlar genellikle bu deyimi birisi için mutlu olduğu zaman kullanırlar. Peki, neden ağzı kulaklarında dendiği konusunda bilgi sahibi misiniz? Bir hikaye anlatarak, anlamını daha kolayca öğrenebiliriz.
Bir zamanlar, çok sevdiği kız tarafından reddedilen bir adam vardı. Adam, hayal kırıklığına uğramıştı ve arkadaşları onun üzülmemesi için ona bir yalan söylediler: “Kız seni seviyor, ağzı kulaklarında olsun!” İşte bu hikaye, deyimin anlamını daha iyi anlamamızı sağlar.
Benzer şekilde, “kafayı yormak” deyimini ele alalım. Bu deyim, zihni meşgul etmek anlamına gelir. Peki, neden kafayı yormak denildiği konusunda bir fikriniz var mı? Bir hikaye anlatarak, bu deyimi daha iyi öğrenebilirsiniz.
Bir zamanlar, çiftçilerin tarlaları için su kaynağı bulmak için çalışmalarını izleyen bir adam vardı. Çiftçiler, birkaç gün boyunca su kaynağı aradılar ama sonuç alamadılar. Adam, onlara bir fikir verdi: “Belki de kafanızı yormaktan vazgeçerseniz, su kaynağı size doğru gelir.” İşte bu hikaye, “kafayı yormak” deyiminin anlamını daha iyi anlamamızı sağlar.
Sonuç olarak, deyimleri etkileyici hikayelerle öğrenmek, dil öğreniminde faydalı olabilir. Hikayeler, deyimlerin kullanım bağlamlarını daha iyi anlamamıza ve daha kalıcı bir şekilde öğrenmemize yardımcı olur. Deyimleri sadece ezberlemek yerine, hikayelerle birlikte öğrenmek, dil öğreniminde daha keyifli bir deneyim sunar.