8. TEMA: Sağlık ve Spor: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 251-252-253-254. Cevapları ANKA Yayınları
1. Nasıl ve nelere dikkat ederek besleniyorsunuz?
Cevap: Dengeli ve düzenli olarak beslenmemi sağlıyorum. Sağlıklı besinler tüketiyorum. Paketli, hazır ve işlenmiş gıdalardan uzak duruyorum.
2. Ailenizde ya da çevrenizde diyabet hastası var mı? Bu insanlar nelere dikkat etmek zorunda kalıyorlar?
Cevap: Çevremde diyabet hastası olan kuzenim var. Çocuk olduğu için okul hayatında zorlanıyor. İnsülin vurulması çok hareket etmemesi gerekiyor.
İzleyeceğiniz filmin konusu ne olabilir?
Cevap: İzleyeceğimiz filmin konusu çocuklarda diyabetin nasıl gerçekleştiği olabilir.
Aşağıda harf gruplarının oluşturduğu kelimelerin anlamları yer almaktadır. Anlamlardan hareketle her harf grubunun hangi kelimeyi oluşturduğunu bulunuz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları izlediğiniz filme göre cevaplayınız.
1. Duygu kaç yaşında ve hastalığının adı nedir?
Cevap: Duygu 13 yaşında bir kız çocuğudur. Hastalığı ise diyabettir.
2. İnsülin nedir ve ne işe yarar?
Cevap: İnsülin vücuttaki şeker oranını düzenleyen bir tür ilaçtır.
3. Diyabetin belirtileri nelerdir?
Cevap: Diyabetin belirtileri;
4. Duygu’nun okulda karşılaştığı sorunlar nelerdir?
Cevap: Duygu okulda insülin iğnesini vurmak için yer bulmakta zorlanmaktadır.
5. Duygu’nun beden eğitimi öğretmeni onun derse katılmasını istemedi ve Duygu çok üzüldü. Duygu’nun yerinde olsaydınız ne hissederdiniz?
Cevap: Duygu’nun yerinde olsaydım bu duruma çok üzülürdüm.
6. Beden eğitimi öğretmeni siz olsaydınız ona nasıl davranırdınız?
Cevap: Ben beden eğitimi öğretmeni olsaydım öğrencimin hastalığına yönelik program yapardım.
7. Duygu’nun arkadaşı olsaydınız onu nasıl teselli ederdiniz?
Cevap: Duygu’nun arkadaşı olsaydım hastalığına yönelik beslenmesine yardımcı olur moralini yüksek tutmaya alışır, sınıfça onun için etkinlikler ayarlamaya çalışırdım.
Aşağıda filmden alınan ifadelerden nesnel yargı bildirenlerin başına “N”, öznel yargı bildiren ifadelerin başına “Ö” harfini koyunuz.
Cevap:
Yukarıdaki şiirle ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” getiriniz.
Cevap:
Diyabet” kelimesinin çağrıştırdığı kavramları boş yerlere yazıp bu kelimelerin de kullanıldığı öyküleyici bir metin yazınız.
Cevap:
Konusu: Semiha adında bir çocuğu diyabet hastası olması ve bunun üzerine gelişen olaylar.
Ana düşüncesi: Zorlukların üstesinden gelip yenilmemek.
Anlatıcısı: Yazar
Şahıs ve varlık kadrosu: Semih, öğretmen, müdür
Semih, 7. sınıfta okuyan bir ortaokul öğrencisiydi. Bir gün sağlık kontrolünde yapılan testlerde diyabet hastası olduğunu öğrendi. Bu haberi alması onu biraz üzmüştü, çünkü diyabet hastalığının ne olduğunu tam olarak bilmiyordu. Ancak Semih, kısa sürede hastalığını araştırdı ve ne yapması gerektiğini öğrendi.
Ertesi gün sınıfa giren Semih, sınıf öğretmenine yaklaştı.
“Öğretmenim, size bir şey anlatmam gerekiyor.” dedi Semih heyecanla.
Öğretmeni gözlerini kısarak ona baktı. “Evet, Semih. Sana nasıl yardımcı olabilirim?”
Semih, “Doktora gittiğimde diyabet hastası olduğumu öğrendim. Şimdi özel bir beslenme programına uymam gerekiyor. Ama bunu yapmak için okulda yemek izni almam gerekiyor.” diye açıkladı.
Öğretmeni düşündü ve sonra Semih’e onunla birlikte öğretmenler odasına gelmesini söyledi. Orada Semih’in durumunu diğer öğretmenlere açıkladı. Tüm öğretmenler ve müdür ona destek olmak için çaba gösterdi.
Semih, sınıftaki diğer öğrencilere de durumu anlatmaya karar verdi.. İçinden geldiği gibi durumunu paylaştı ve diyabetin ne olduğunu arkadaşlarına anlattı. Onların anlayışlı ve yardım sever tepkileriyle rahatladı.