6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-72-73-74-75-76-77. Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-72-73-74-75-76-77. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 68-69-70-71-72-73-74-75-76-77 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Cepheye Koşan At Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-72-73-74-75-76-77. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Cepheye Koşan At Metni Cevapları
2. Tema- Bağımsızlık Yolu: Milli Mücadele Dönemi’nde halk, vatan sevgisi ve fedakarlıkla birlik olup düşmana karşı direnmiştir. Bu dönemde kadınlar, yaşlılar ve çocuklar da cephede ve geride büyük görevler üstlenerek zaferin kazanılmasına katkı sağlamıştır.
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları Birinci Kitap
Haydi, Başlayalım!
Millî Mücadele Dönemi’nde yaşamış olsaydınız ordumuza nasıl yardım ederdiniz? Açıklayınız.
Cevap: Orduya ihtiyaçlarını taşıyarak yardım ederdim.
Fedakârlık, içinde hangi duyguları barındırır? Kimler ve neler için fedakârlık yaparsınız?
Cevap: Fedakarlık içinde empati, merhamet duygularını barındırır. Sevdiklerim, ailem, vatanım ve dinim için fedakarlık yaparım.
Millî Mücadele Dönemi’ni yansıtan yandaki fotoğrafta dikkatinizi neler çekti? Tartışınız.
Cevap: Millî Mücadele Dönemi’ni yansıtan fotoğrafta kadınların da bu mücadelenin içinde olması dikkatimi çekti.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları Birinci Kitap
1. Anlayalım
a. Aşağıdaki kelime/kelime gruplarını inceleyiniz. Metnin görsellerinden ve konusundan hareketle siz de metin için önemli olduğunu düşündüğünüz kelime/kelime gruplarını ekleyiniz.
Cevap:
b. Etkinliğin “a” maddesinde yer alan kelime/kelime gruplarından dördünü seçiniz ve aşağıda verilen alanlara yazınız. Bu kelime/kelime grupları ile aynı kavram alanına dâhil olan üçer kelime/kelime grubu belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
2. Anlayalım
a. Aşağıdaki tabloyu metinden hareketle doldurunuz.
Cevap:
b. Kahramanın metindeki olaylar boyunca hissettiği duygular nelerdir? Hazırladığınız tablodan yola çıkarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Üzüntü, kabulleniş, sevinç ve endişe gibi duygular yaşamıştır.
c. Sizce duyguların değişimindeki sebep nedir? Bu duyguları benzerlik ve farklılıklar açısından değerlendiriniz.
Cevap: Yaşanan olaylar duyguların değişmesine sebep olmuştur.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları Birinci Kitap
3. Anlayalım
a. Aşağıdaki ifadeleri okuduğunuz metinden hareketle tamamlayınız.
Cevap:
b. Ön bilgilerinizden ve etkinliğin “a” maddesine yazdığınız cevaplardan hareketle okuduğunuz metnin ana fikrini belirleyerek yazınız.
Cevap: Vatan toprakları için çocukta yaşlıya yapılan fedakarlık yapmıştır ve yapılmalıdır.
c. Yakın zamanda ülkemizde yaşanan, birlik ve beraberliğimizle üstesinden geldiğimiz olayları düşününüz. Metnin ana fikrinden yola çıkarak zor günlerde ülkeniz için gösterebileceğiniz fedakârlıkların neler olabileceğini tartışınız.
Cevap: Yakın zamanda 15 Temmuz darbe girişimi yaşandı. Millet olarak hepimiz ayaklandık, herkes canını feda etmek uğruna karşı durdu ve bu girişimi püskürttü.
4. Anlayalım
a. Yandaki karekodu okutarak “Kurtuluştan Kuruluşa (Tekâlif–i Milliye)” adlı içeriği önce sessiz izleyiniz.
b. İçeriğin son sahnesinde masada oturan ihtiyar adamın görevini ve bu görevi hangi amaçla yerine getirdiğini tahmin ediniz ve tahmininizin gerekçesini sözlü olarak açıklayınız.
Cevap: İhtiyar adamın görevi gelen yardımları kabul etmek ve not almak olabilir. Bu görevi yerine getirme amacı gelen yardımları düzenlemek olabilir.
c. İçeriğin son sahnesinde kadın, yaşlı ve çocukların çoğunlukta olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebi ne olabilir? Tartışınız.
Cevap: Bu durumun sebebi o sırada erkeklerin cephede vatan için savaşması olabilir.
ç. İçeriği tekrar sesli izleyiniz. Türk halkının yurdunu düşman işgalinden kurtarmak için varını yoğunu ortaya koyması hangi duygu ve değerlere sahip olduğunu gösteriyor? Söyleyiniz.
Cevap: Vatanseverlik, yardımlaşma, birlik ve beraberlik, fedakarlık duygularına sahip olduğunu gösteriyor olabilir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları Birinci Kitap
5. Anlayalım
a. Öğretmeninizin rehberliğinde sınıf tahtasına şahıs ve varlık kadrosu, yer (mekân), zaman başlıklarını yazınız. Okuduğunuz “Cepheye Koşan At” adlı metnin şahıs ve varlık kadrosu, yer, zaman unsurlarını belirleyerek bu başlıkların altına yazınız.
b. Sınıf tahtasında yazanlardan hangilerinin metnin ana unsurları olduğunu belirleyiniz ve bunları aşağıya yazınız.
Cevap:
Şahıs ve varlık kadrosu: Yaşlı kadınlar, Gülcemâl, Ahmet, Ahmet‛in dedesi, Ahmet‛in ninesi, askerler, subay, köylüler, ak sakallı ihtiyar, ihtiyar ana, yeni gelin.
Yer: Kırıkkale, Bedesten Köyü
Zaman: 10 Ağustos 1921
c. “Cepheye Koşan At” adlı metinde öne çıkan olaylar birer sembolle eşleştirilerek aşağıda verilmiştir.
ç. Bu olayları bir zincirin halkaları gibi düşününüz ve metnin olay örgüsüne göre aşağıdaki şekil üzerine ilgili sembolleri sırayla yerleştiriniz.
Cevap:
d. Etkinliğin “ç” maddesindeki zincirin altıncı halkası kopmuş olsaydı neler yaşanabilirdi? Söyleyiniz.
Cevap: 6. halka yani köyün cepheye yardımı olmasaydı. Asker düşmana karşı zayıflayıp güçsüzleşebilirdi. Belki de zafere ulaşamazdı.
e. Hikâyenin şahıs kadrosunda Ahmet’in babasının yer almama sebebini hikâyenin zamanı ile ilişkilendirerek açıklayınız.
Cevap: Babası 1921 yılının ağustos ayında cephede olduğu için kadroda yer almamıştır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları Birinci Kitap
6. Anlayalım
a. Yandaki karekodu okutarak “Millî Mücadele’nin Kadın Kahramanı: Kara Fatma” adlı içeriği izleyiniz. Aşağıdaki kavramlardan içerik ile ilgili olanları işaretleyiniz.
Cevap:
b. Etkinliğin “a” maddesindeki işaretlemelerinizi izlediğiniz içeriğin hangi bölümlerine dayanarak yaptığınızı açıklayınız.
Cevap: Mustafa Kemal ile tanışmak için İstanbul’dan Sivas’a yürümesinden, Balkan Harbine katılmasından, eşini Sarıkamış’ta şehit vermesinden, silah kuşanıp birlik kurmasına, Kurtuluş savaşında ön cepheden kurşun sıkmasına, Yunan işgaline direnmesine ve vatan için iki oğlunu şehit vermesine dayanarak yaptım.
1. Anlatalım
a. “Cepheye Koşan At” adlı metnin olay örgüsünü düşününüz. Aklınızda kalan olayları oluş sırasına göre defterinize yazınız.b. Bu olayları olay örgüsüne doğrudan etki etme durumlarını göz önüne alarak önemli/ önemsiz şekilde sınıflandırınız. Sınıflandırırken önemli olayların yanına “1”, önemsiz olayların yanına ise “0” yazınız. “1” yazdıklarınızdan hareketle metni kendi cümlelerinizle anlatınız.
Cevap:
(1) Anadolu suyunu çekmiş çorak topraklara dönmüştü.
(1) Yaşlı kadınlar dualar ediyordu ve gök gürültüsüyle yağmurlar başladı.
(0) Ahmet Gülcemal’i seviyor ve tımar ediyordu.
(1)Dedesi Ahmet’e ülkenin zor durumda olduğunu anlattı.
(1) Köye gelen subay vatan için malların feda edilmesi gerektiğini anlattı.
(1) Köylüler ellerindeki hayvan, buğday, arpa, giysi ve diğer eşyaları orduya vermeye başladılar.
(1) Ahmet’in dedesi ve nenesi Gülcemal’i hazırlayıp cepheye yolladılar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları Birinci Kitap
a. Aşağıdaki metni koyu yazılmış kelimelere dikkat ederek okuyunuz.
b. Bu kelimelerin arasında nasıl bir anlam ortaklığı olduğunu söyleyiniz.
Cevap: Kelimelerin hepsi aynı kökten türemiştir. Kelimenin kökü kitapken ek alıp kitabı satan kitapçı ve kitabın konulduğu kitaplık olmuş.
c. Aşağıdaki görselleri inceleyip metni tekrar okuyunuz. Metinde koyu yazılmış kelimelerden hangileri aldıkları ek ile yeni bir varlığın adı olmuştur? Belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap:
4. Anlatalım
a. “Çalışkanlık” ve “vatan sevgisi” kavramları arasındaki ilgiyi anlatan bir cümle yazınız. Bu sırada Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: ”Türk milletinin evladı içinde taşıdığı vatan sevgisi için her zaman çalışkanlık gösterir.”
b. Okuduğunuz metinde Türkçenin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı aşağıdaki örnek cümleleri inceleyiniz. Bu örneklere benzer başka hangi cümleler dikkatinizi çekmektedir? Belirleyip söyleyiniz.
Cevap:
- “Ahmet’in gözlerinden süzülen yaşlar, hem gururun hem de hüznün ifadesiydi.”
- “Yağmur saatlerce dinmedi. Cana susamış toprak yağmur suyunu kana kana içti.”
c. Etkinliğin “a” maddesindeki cümlenizi gözden geçiriniz. İfadelerinizi zenginleştirerek cümlenizi yeniden yazınız.
Cevap: ”Türk millerinin kahraman evlatları içlerinden taşan sarsılmaz vatan sevgisi için azimle, fedakarlıkla, çalışkanca gayret ederler.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları Birinci Kitap
Ahmet, Gülcemâl’den ayrılmadan önce onun yoldaşlık edeceği askere hitaben bir mektup yazar ve mektubu Gülcemâl’in eyerine sıkıştırır. Kendinizi Ahmet’in yerine koyarak askere mektup yazınız. Mektubunuzda dilerseniz Gülcemâl’le olan bir fotoğrafa, birlikte yaşadığınız bir maceraya, Gülcemâl’in sevdiği ve sevmediği yiyeceklerin ne olduğuna vb. yer verebilirsiniz.
Cevap:
Sevgili Asker ağabey,
Ben Ahmet, Gülcemal’in dostuyum. Onunla beraber çok eğlenip güzel zamanlar geçiriyordum. Gülcemal sevgiyi hemen hisseder, başını okşaman onu çok mutlu edecektir. Arpa ve havuç yemeye bayılır. Elma yemeyi sevmez. Bana sıkıldığım zamanlarda hep yoldaşlık etmiştir. Umarım şimdi sizde birbirinize yoldaş olursunuz. Umarım zaferle ve sağ salim dönersiniz. Her başını okşayışınızda benim içinde sarılın Gülcemal’e…
Çok sevgi ve dua ile Ahmet.
Değerlendirelim
a. Yazma sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:
b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
c. Aşağıdaki ifadeyi tamamlayarak empati kurarak yazma yöntemini değerlendiriniz.
Cevap:
Gelecek Derse Hazırlanalım
Bir sonraki derste kullanmak üzere Türkiye’nin fiziki ve siyasi haritalarını yanınızda bulundurunuz.