6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-103-104-105-106-107-108. Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-103-104-105-106-107-108. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 100-101-102-103-104-105-106-107-108 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Büyük Taarruz Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-103-104-105-106-107-108. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Büyük Taarruz Metni Cevapları 

2. Tema- Bağımsızlık Yolu: Büyük Taarruz, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde dönüm noktası olan bir askeri harekattır. Mustafa Kemal Paşa’nın liderliğinde gizli planlarla gerçekleştirilen bu zafer, 30 Ağustos 1922’de düşmanın yenilgiye uğratılmasıyla sonuçlanmıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları Birinci Kitap

Mustafa Kemal, “Geldikleri gibi giderler.” sözünü hangi olay üzerine söylemiş olabilir? Sizce geldikleri gibi gidecek olanlar kimlerdir ve nasıl gideceklerdir? Açıklayınız.
Cevap: Düşman gemilerinin denizlerimize demir atması üzerine söylemiştir. Düşmanların Milli Mücadele sonunda gitmek zorunda kalacaklarını söylemek istemiştir.

Türk milleti tarafından Türk askerine sevgi duygusuyla verilen ad nedir? Söyleyiniz.
Cevap: “Mehmetçik” adı verilmiştir.

Sayılarla eşleştirilmiş açıklamaların şekil üzerinde hangi kelimeye ait olduğunu tahmin ediniz ve sayıları ilgili kutulara yerleştiriniz. Ulaştığınız tarihin Türk milleti için önemini söyleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları Birinci Kitap


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları Birinci Kitap

Doğrusunu Bilelim

Metnin yazım ve noktalamasında orijinaline bağlı kalınmıştır. Günümüz yazım ve noktalama kurallarına uymayan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla bularak metin üzerinde düzeltiniz.
Cevap:

İstiklal → İstiklâl
General Papulas (Papulas) → General Papulas
Paşa → General
Başkumandan → Başkomutan
kağıt → kâğıt


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları Birinci Kitap

c. Üçüncü günün sonunda “Büyük Taarruz” metnini bir kez daha sessiz okuyunuz. Aşağıdaki eğik ifadelerden uygun olanı seçerek akıcı okuma durumunuzu değerlendiriniz.
Cevap: Kelimenin ortasına odaklanıp tümünü okumaya çalışmak, akıcı okuma becerimi olumlu etkiledi.


2. Anlayalım

a. Haber başlığı şeklinde verilen aşağıdaki ifadeleri inceleyiniz. Okuduğunuz metne göre bu ifadelerle ne anlatılmak istendiğini düşünüp örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları Birinci Kitap

b. Bu açıklamaları metnin hangi bölümlerinden hareketle yazdığınızı metin üzerinde işaretleyerek gösteriniz.
Cevap: 28 Temmuz Cuma Akşehir’de Bir Futbol Maçı: Metnin ilk kısmındaki Akşehir maçı kısmından. Mustafa Kemal Paşa’nın Çay Daveti: 20 Ağustos 1922 Hâkimiyet-i Milliye paragrafındaki kısımdan. 26 Ağustos’ta Duruyordu Takvimin Yaprakları: Kocatepe’de taarruzun başlaması kısmından yola çıkarak yaptım.


c. “Büyük Taarruz” ile ilgili bir haber yapacak olsaydınız hangi başlığı kullanırdınız? Sebebini belirterek açıklayınız.
Cevap: ”Türk Milletinin Yeniden Doğuşu Büyük Taarruz” başlığını yapardım. Çünkü Türk milleti Büyük Taarruz ile bağımsızlığını yeniden kazanmıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları Birinci Kitap

3. Anlayalım

a. Okuma sırasında aşağıdaki soruların cevaplarını ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları Birinci Kitap


b. Etkinliğin “a” maddesinden hareketle önemli bilgileri belirleyiniz ve kronolojik akışa uygun olarak kendi cümlelerinizle metni defterinize özetleyiniz.
Cevap:

  • Mustafa Kemal, Fevzi Çakmak, İsmet Paşa ve diğer komutanlar ile, Büyük Taarruz planını kesinleştirdi.
  • Yunanların toplantıyı öğrenmemesi için toplantının gizli tutulması gerekti.
  • Gizlilik için Akşehir’de futbol müsabakası düzenlenerek toplantı gizlendi
  • 26 Ağustos’ta başlayan taarruz 30 Ağustos 1922’de yani 4 gün sonra zaferle sonuçlandı.

c. Özetleyerek okuma yöntemine yönelik görüşünüzü aşağıdaki uygun yüz ifadesini boyayarak ve gerekçesini yazarak değerlendiriniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları Birinci Kitap


1. Anlatalım

“3. ANLAYALIM” etkinliğinde elde ettiğiniz verilerden hareketle metni sözlü olarak özetleyiniz.
Cevap: Büyük Taarruzun büyük bir gizlilikle düşmandan saklanması gerekiyordu. Çünkü düşmanın fark etmesi planlara engel olması demekti. Bu yüzden Mustafa Kemal Paşa, Akşehir’de futbol maçı bahanesiyle komutanlarla gizlice toplanıp planı hazırladı. Ardından ordu ve komutanlar 15-19 Ağustos arasında sessizce cepheye ilerledi, bu hareketin gizlenmesi için basına çay daveti yapılacağı haberi verildi. Yunan istihbaratı bu yalan habere inandı ve harekatı fark etmedi. 26 Ağustos gece yarısından sonra Mustafa Kemal Paşa’nın “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri!” emrini vererek taarruzu başlattı. Tam olarak 4 gün sonra yani 30 Ağustos 1922’de büyük bir zafer kazanıldı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları Birinci Kitap

4. Anlayalım

a. Yandaki karekodu okutarak “Dağ Başını Duman Almış” adlı içeriği izleyiniz.


b. İzlediğiniz içerikte olay, günün hangi vaktinde gerçekleşmektedir? Yan tarafta verilen görsellerden uygun olanı işaretleyiniz ve gerekçesini söyleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları Birinci Kitap


c. İçeriğin sonunda seslendirilen marşın sizde uyandırdığı duygular nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Bende sevinç, gurur, mutluluk duygularını uyandırdı.


5. Anlayalım

a. “4. ANLAYALIM” bölümünde izlediğiniz içerikteki olayları oluş sırasına göre aşağıdaki basamaklara örnekten hareketle yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları Birinci Kitap


b. İçerikte heyecanın doruğa çıktığı an, hangi basamağa denk gelmektedir? Açıklayınız.
Cevap: En üst basamakta Atatürk’ün araçtan inip marş söylediği andır.


6. Anlayalım

a. “4. ANLAYALIM” bölümünde izlediğiniz içeriği genel ağda bulmak isteyen bir izleyici, arama motoruna hangi kelime/kelime gruplarını yazmalıdır? Aşağıya yazınız.
Cevap: Bu içeriği genel ağda bulmak isteyen bir izleyici arama motoruna “6. Sınıf Türkçe Gençlik Marşı Dinleme Metni” yazarak bu marşı bulabilir.

b. Bu kelime/kelime gruplarını içeriği yansıtması bakımından numaralandırarak (en çok yansıtandan daha az yansıtana doğru) sıralayınız.
Cevap: Gençlik marşı- Türkçe- 6. sınıf


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları Birinci Kitap

7. Anlayalım

a. Aşağıda verilen “Futbolu Tanıyalım” adlı metinden alınmış bölümü okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları Birinci Kitap

b. “Büyük Taarruz” metninden ve ön bilgilerinizden hareketle bir futbol oyunundaki mücadele ile Türk milletinin Millî Mücadele sürecinin benzer ve farklı yönlerini düşününüz. Ulaştığınız çıkarımlardan hareketle tabloyu örnekteki gibi tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları


c. “Büyük Taarruz” ile “Futbolu Tanıyalım” metinlerini aşağıdaki özellikler bakımından karşılaştırınız ve örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları Birinci Kitap


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları Birinci Kitap

2. Anlatalım

“7. ANLAYALIM” etkinliğinde elde ettiğiniz verilerden hareketle iki metni karşılaştırdığınız bir konuşma yapınız.
Cevap: Futbol maçı ve Milli Mücadele metnini karşılaştırırsak ikisinde de karşılıklı bir rekabet olduğunu, bir lider tarafından yönlendirildiğini söyleyebiliriz.


3. Anlatalım

a. Aşağıdaki takvim yapraklarını inceleyip bu tarihlerin milletimizin bağımsızlık yolundaki önemini söyleyiniz. Buna göre gün bölümü boş bırakılmış yaprakları tamamlayınız.
Cevap:

  • 29 Ekim’de Cumhuriyet kabul edilerek halk yönetime katılmıştır.
  • 12 Mart İstiklal Marşı kabul edilerek milli birlik ve bağımsızlık gösterilmiştir.
  • 23 Nisan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin açıldığı ve milli egemenliğin ilan edildiği gündür.
  • 19 Mayıs Atatürk’ün Samsun’a çıkarak Kurtuluş Savaşı’nı başlattığı gündür.
  • 30 Ağustos düşmanın yenildiği, Büyük Taarruzun zaferle sonuçlandığı gündür.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları Birinci Kitap


b. Metinden alınan aşağıdaki ifadeyi inceleyiniz ve takvim yapraklarına yazdığınız tarihlerin niçin millî bayram olarak kutlandığını tartışınız.
Cevap: Bu tarihlerin kutlanmasının sebebi milletimizin bu tarihlerde kazandığı zaferler, başarılar ve bağımsızlığımızın sağlam temellerini oluşturmasıdır.


c. Sizi en çok etkileyen millî bayramı anlatan bir konuşma yapınız. Konuşmanızda uygun selam, hitap ve sonlandırma ifadelerini kullanmaya, dinleyicilere merak uyandırıcı sorular sormaya dikkat ediniz. Konuşmanızın ardından sorusu olan arkadaşlarınıza uygun zamanda söz hakkı vererek soruları cevaplayınız.
Cevap: Beni en çok etkileyen Milli bayram 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramıdır. Çünkü atamız milli egemenliğin kazanıldığı bu bayramı tüm dünya çocuklarına hediye etmiştir. Bu yüzdende bu bayram benim için çok değerli.


Değerlendirelim

a. Konuşma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı tablonun ilgili sütununa yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları Birinci Kitap


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları Birinci Kitap

b. Konuşmanızı değerlendirmek için aşağıdaki tabloyu tamamlayınız.
Cevap6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları Birinci Kitap

 


4. Anlatalım

a. Akşehirli Alkan, Büyük Taarruz öncesi yapılan futbol maçını izlemeye giden bir çocuktur. Alkan, Mustafa Kemal ile tanışmak için bekler fakat akşam çadırda konuşulan taarruz planına istemeden kulak misafiri olur. O gece Alkan’ın günlüğüne neler yazabileceğini yandaki sorulardan hareketle düşününüz.

b. Kendinizi Alkan’ın yerine koyunuz ve günlüğünüzü başlatma, sürdürme, sonlandırma aşamalarına uygun selam ve hitap ifadelerini kullanarak defterinize yazınız.
Cevap:

Sevgili Günlük,

Bugün Akşehir’de olan bir maçı izlemek için heyecanla oraya gittim. Mustafa Kemal Paşa’da orada olduğu ve onunla tanışma fırsatım olduğu için çok heyecanlıydım. Akşam maçın bitmesiyle Mustafa Kemal ve arkadaşları çadıra geçtiler. Bende tanışmak için çadırın önünde bekledim. Beklerken istemeden içeride konuşulanlara kulak misafiri oldum. Büyük bir saldırıdan, yani “taarruzdan” bahsediyorlardı. Seslerinden kararlılık ve güven hissediliyordu. Ülkemiz için çok önemli şeylerin olacağını anladım. Sessizce oradan uzaklaştım ve bu sırrı sadece seninle paylaştım. Vatanımız için hayırlısı olsun.

Alkan


5. Anlatalım

a. “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırmadan hareketle İstiklal Madalyası hakkında defterinize bir paragraf yazınız.

b. Önce yazınızın konusunu ve yazma amacınızı belirleyiniz. Daha sonra aşağıdaki seçeneklerden hareketle yazınızın türüne karar veriniz.
Cevap: Açıklama

c. Planınıza göre defterinizde yazınızın ana yapısını oluşturunuz, yazınıza son hâlini vermeden önce yazdıklarınızı içerik, yazım ve noktalama açısından yeniden düzenleyiniz.

ç. Defterinize yazdığınız yazınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İstiklal Madalyası, Kurtuluş Savaşı’nda vatanı için fedakârca mücadele eden askerlere, subaylara ve halka verilen onur madalyasıdır. 1921 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çıkarılan kanunla verilmiştir. Kırmızı kurdeleye sahip madalyalar cephede fiili olarak savaşmış kişilere, yeşil kurdeleye sahip madalyalar cephe gerisinde çalışanlara, her iki renge sahip kurdeleli madalyalar ise  hem cephede fiili olarak savaşanlara hem de cephe gerisinde mücadele etmiş kişilere verilmiştir. Bu madalya, milletimizin bağımsızlık uğruna gösterdiği kahramanlığı ve fedakârlığı simgeler.


Gelecek Derse Hazırlanalım

Seçtiğiniz yabancı bir kültürün örf, âdet ve gelenekleri hakkında bir yazı yazmak üzere araştırma yapınız.
Cevap: Çindeki Çişi Festivali olarak bilinen Yedinci Gece Festivali’nde insanlar dilek dilerler. Çin mitolojisine göre Çoban Yıldızı ve Dokumacı Kız birbirine bu günde kavuşur ancak sürekli birbirlerinden uzaklaşmaktadırlar. Yalnızca yılın yedinci ayının yedinci gecesinde bir araya gelir. Bu nedenle insanlar bu güne özel bir anlam yükleyerek bu gece yapılacak dileklerin kabul olacağına inanır.


Sonraki Ödevler