6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137-138-139-140-141. Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137-138-139-140-141. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 137-138-139-140-141 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Mısır – İspanya – Norveç Cevapları -2” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137-138-139-140-141. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Mısır – İspanya – Norveç Cevapları -2
3. Tema- Farklı Dünyalar: Farklı ülkelerin kültürel özellikleri, doğal güzellikleri ve yaşam tarzları, metinler aracılığıyla karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Norveç’in kuzey ışıkları, Mısır’ın tarihi yapıları ve İspanya’nın coğrafi özellikleri gibi unsurlar, kültürel çeşitliliği anlamamıza yardımcı olur.
Önceki Sayfalar: 130-133-134-135-136
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları Birinci Kitap
1. Anlatalım
a. Aşağıda verilen cümleleri sınıflandırabilmek için ölçütlerden birini seçiniz.
Cevap:

b. Aşağıdaki gemileri seçtiğiniz ölçüte göre adlandırarak sarı etiketlere bu adları yazınız. Daha sonra okuduğunuz metnin “Norveç” bölümünden ölçüte uygun örnekteki gibi cümleler belirleyiniz. Belirlediğiniz cümleleri geminin yelkenindeki kelime sayılarını dikkate alarak kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.
Cevap:

c. Bir gezi rehberi olduğunuzu düşününüz. Gemilerden birini seçiniz ve onun temsil ettiği özelliğe uygun şekilde Norveç’i anlatan bir konuşma yapınız. Norveç’e ait aktaracağınız verileri görselleştirmek için tablo, grafik vb. materyaller oluşturarak bunları konuşmanızda kullanabilirsiniz.
Cevap: İkinci gemiyi seçtim. Norveç Kuzeyinde göz kamaştıran renkli ışıkları olan bir ülkedir. Göz kamaştıran manzarası ve temizliği ile meşhurdur. Balığın en taze ve lezzetlisinin bulunduğu deniz ürünleriyle zengin bir ülkedir.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları Birinci Kitap
2. Anlatalım
a. Öğretmeninizin rehberliğinde tahtaya yazılmak üzere birer ülke ismi söyleyiniz.
Cevap: Türkiye, Almanya, Fransa, İtalya, İspanya, Yunanistan, Japonya, Çin, Güney Kore, Hindistan, Rusya, Brezilya, Arjantin, Mısır, Kanada, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Avustralya, Norveç, Güney Afrika
b. Zihninizde çok iyi bildiğiniz bir yeri (odanız, okul, park vb.) canlandırınız. Canlandırdığınız bu yeri diğer yerlerden ayıran beş özellik (eşyaların renkleri, yerleri, boyutları vb.) düşününüz. Düşündüklerinizi defterinize detaylı bir biçimde not alınız.
Cevap:
Zihnimde kendi odamı canlandırdım. Odamı diğer yerlerden ayıran beş özellik şunlardır:
- Duvarım açık mavi renkte, huzur veriyor.
- Masam pencere yanında, gün ışığı geliyor.
- Kitaplığım büyük ve kitaplarla dolu.
- Yatağım gri örtülü, yanında gece lambası var.
- Duvarımda doğa manzaralı bir poster asılı.
c. Not aldığınız eşyalar ile tahtaya yazılan ülke isimlerini zihninizde eşleştiriniz. Ardından ülke isimlerini tahtadan siliniz. Zihninizde kodladığınız ülkeleri sırası ile kullanarak arkadaşlarınıza bir hikâye anlatınız.
Cevap: Bir sabah Türkiye’deki açık mavi duvarlı odamda uyandım. Penceremin yanındaki masamdan Japonya’yı anlatan bir kitap aldım. Kitabın yanında duran gri örtülü yatağıma uzandım ve İtalya’da bir parkta dolaştığımı hayal ettim. Rafımdaki süs eşyasına bakarken kendimi Mısır piramitlerinin önünde buldum. Duvarımdaki doğa manzaralı postere bakarken de Norveç’in kuzey ışıklarını izliyormuşum gibi hissettim.
ç. Etkinlik sürecinde hafızada tutma tekniğinden yararlandınız. Bu tekniğin günlük yaşamınıza katkısı neler olabilir? Tartışınız.
Cevap: Hafızada tutma tekniği, bilgileri daha kolay hatırlamamı sağlar. Ders çalışırken konuları aklımda tutmama, alışverişte unutmamaya ve günlük işlerimi planlamama yardımcı olur.
3. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümlelerde karşılaştırma işlevli söz varlığını ve karşılaştırılan durumları belirleyiniz.
Cevap:

b. Okuduğunuz metinden hareketle aşağıya karşılaştırma işlevli söz varlığı içeren iki cümle yazınız ve karşılaştırdığınız durumları açıklayınız.
Cevap:
Norveç’in havası, yaşadığımız ülkenin havasına göre çok daha temizdir.
Karşılaştırma Söz Varlığı: “daha temiz”
Açıklama: “Norveç’in havası” ile “bizim ülkemizin havası” karşılaştırılmıştır.
Norveç mutfağında balık yemekleri, diğer ülke mutfaklarına göre daha çok yer tutmaktadır.
Karşılaştırma Söz Varlığı: “daha çok yer tutmaktadır”
Açıklama: Bu cümlede “Norveç mutfağı” ile “diğer ülke mutfakları” karşılaştırılmıştır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları Birinci Kitap
4. Anlatalım
a. Aşağıdaki kelimeleri örnekteki gibi “-mak, -mek” ekini alacak şekilde yazınız.
Cevap:

b. Bulduğunuz kelimelere “-yor” eki geldiğinde nasıl bir ses değişimi oluyor? Açıklayınız.
Cevap: -yor eki eklenince ünlü daralması oldu.
Selamlamak→ Selamlıyor a → ı (daralma)
İstemek→ İstiyor e → i (daralma)
Parlamak→ Parlıyor a → ı (daralma)
c. Buna göre aşağıdaki tanım cümlesini yay ayraç içinde yazan ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Geniş ünlüler …-a, -e…. ile biten Türkçe kelimelere …..-yor…. eki geldiğinde kelimelerin son harfleri …dar…. ünlülere (ı, i, u,ü) dönüşür, bu olaya …..ünlü daralması……. daralması denir.
ç. Aşağıdaki cümleyi inceleyiniz ve altı çizili kelimenin kökünü belirleyip söyleyiniz.
Cevap:
• Peki, Mısırlılar neden bu kadar büyük piramitler yapmış diye düşünüyor insan.
Kökü→ de
d. Bu kelimede hangi ses olayı görülmektedir? Aşağıdaki altı çizili örneklerden yararlanarak açıklayınız.
Cevap: Ünlü daralması vardır. De→ diyen a→ i ye dönüşerek ünlü daralması gerçekleşmiştir.
e. “Bekle-, temizle-, kutla-, ye-“ kelimelerini ünlü daralmasına örnek olacak şekilde birer cümlede kullanınız.
Cevap:
- Annem gelmemi bekliyor. (Bekle → bekliyor → e → i ünlü daralması)
- Odayı güzelce temizliyor. (Temizle → temizliyor → e → i ünlü daralması)
- Başarısını arkadaşlarıyla kutluyor. (Kutla → kutluyor → a → u ünlü daralması)
- Yemeğini afiyetle yiyor. (Ye → yiyor → e → i ünlü daralması)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları Birinci Kitap
5. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümleleri iki nokta (:) işaretinin kullanımı bakımından inceleyiniz.

b. Satır ve sütunların numaralandırıldığı yan taraftaki tabloyu inceleyiniz. Yay ayraç içinde verilen örnek değerin harf karşılığına dikkat ediniz.

c. Etkinliğin “b” maddesindeki tablodan hareketle aşağıda yay ayraç içinde verilen değerlerin harf karşılıklarını bulunuz. Oluşan kelimeleri ilgili yerlere yazarak yanlarındaki işlev ifadelerini tamamlayınız.
Cevap:

ç. Ulaştığınız işlevlerin etkinliğin “a” maddesindeki hangi cümlelere ait olduğunu belirleyiniz. Cümlelerin başındaki sarı dairelerin içine ilgili yüz ifadesini çiziniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları Birinci Kitap
6. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerde hangi sesin değiştiğini belirleyip söyleyiniz.
Cevap:
• Bangladeş’te hava sıcaklığı yıl boyunca sıfırın altına hiç düşmez.
Sıcak→ sıcaklığı→ k→ ğ→ ünsüz yumuşaması
• Hint müziği çeşitlilik açısından oldukça zengindir.
Müzik→ müziği→ k→ ğ→ ünsüz yumuşaması
b. “Kitap, geçit, ağaç” kelimelerine sonlarındaki harflerde ses değişimine sebep olacak ekler getirerek cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Matematik kitabını ödünç aldım.
Kitap→ kitabı→ p→ b→ ünsüz yumuşaması
Karşıya geçerken alt geçidi kullandı.
Geçit→ geçidi→ t→ d→ ünsüz yumuşaması
Portakal ağacını kestiler.
Ağaç→ ağacı→ ç→ c→ ünsüz yumuşaması
c. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:

Görevimizi Bilelim!
• Farklı ülkelerde çocuklar hangi nesneler ile oynuyor?
Cevap: Farklı ülkelerde çeşit çeşit oyunlar oynanmaktadır. Bu oyunların oluşumunu kültürel farklılıklar, gelenekler ve maddi imkanlar belirler. Bizim ülkemizde misket, ip, top, mendil gibi oyunlar oynanırken, Afrika’da daha çok çamur, tahta, taş, kum gibi doğada bulunan maddelerle oyunlar oynanıyor.
• Diğer kültürlerle ortak oyunlarımız var mı?
Cevap: Mendil kapmaca oyunumuz İran ve Arap ülkelerinde, ip atlama oyunumuz Meksika ve Çin’de, saklambaç oyunumuz Japonya, Almanya, ABD gibi ülkelerde de oynanmaktadır.
• Oyunlar ile ülkelerin kültürleri arasında nasıl bir bağ var?
Cevap: Oyunlar ve ülkelerin kültürleri arasında doğrudan bir bağ bulunmaktadır. Çünkü oyunlar oynandığı kültürün izlerini taşırlar. Oyunda söylenen şarkılar, tekerlemeler, giyilen giysiler kültürlerin bir yansımasıdır.
Önceki Sayfalar: 130-133-134-135-136














