6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-31-32-33 Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-31-32-33 Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 30-31-32-33 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Annem Yeryüzüydü, Babam Gökyüzü Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-31-32-33 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Annem Yeryüzüydü, Babam Gökyüzü Cevapları -2
1. Tema- Dilimizin Zenginliği: Bu yazı, metin üzerinden anlama becerilerini geliştirmeyi, Türkçe’nin inceliklerini öğrenmeyi ve bunu konuşma diline aktarmayı amaçlamaktadır.
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları Birinci Kitap
3. Anlatalım
a. Aşağıdaki metni sessiz okuyunuz.
b. Ön bilgilerinizden hareketle yaşadığınız yöreye ve Türkiye’ye özgü yemekleri düşününüz. Bu yemeklerden en sevdiğinizi belirleyiniz ve aşağıdaki soruları cevapladığınız bir konuşma yapınız.
Cevap: Benim en sevdiğim yemek sarma dolmadır. Bu yemek her yörede sarma dolma ismi ile bilinir. Bu yemekte pirinç, soğan, domates, maydanoz, salça ve baharatlarla bir iç harç hazırlanarak asma yaprağına sarılır. Bu yemeği en iyi anneannem yapar. Bu yemek için kabak, patlıcan, biberler oyulur, asma yaprağı sıcak suda bekletilir. İç harcı hazırlanarak bu oyulmuş sebzelere doldurulur ve asma yaprağına sarılır. Bu yemeği sevmemin nedeni ekşi ve yumuşak lezzetidir. Düğünlerde, kutlamalarda ve kermeslerde sık sık yapılan bir yemektir.
c. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Değerlendirelim
a. Konuşmanızı aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları Birinci Kitap
b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
Topladığım yıldız sayısı: 20
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için aynı azimde çalışarak yıldızlarımın sabit kalmasına gayret edeceğim.
Kendime aferin: Dikkatle çalışarak yirmi yıldız topladığım için Türkçe konusunda çok iyiyim.
4. Anlatalım
“Dilimiz Türkçe” adlı bir yarışmaya katıldığınızı düşününüz. Numaralandırılmış soruların cevaplarını aşağıdaki kutulara yazarak ilerleyiniz. 5 dakika süreniz olduğunu, her kutunun puan değerinin 10 olduğunu, yıldızlı kutuların iki katı puan kazandıracağını unutmayınız.
Cevap:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları Birinci Kitap
5. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümleleri sesli okuyunuz. Bu sırada anlam bütünlüğünü korumak için nere- lerde duraksadığınıza dikkat ediniz.
b. Üç virgül (,) hakkınız olsaydı bu virgülleri cümlelerde nerelere yerleştirirdiniz? Cümlelerin üzerinde gösteriniz.
Cevap:
Türkçe dersini severim (,) demiş.
Kütüphaneye uğramayı unutmayın (,) diyerek sınıftan çıktı.
Ayakkabılarını giydi. Kapıda bekleyen ninesine (,)
-Yarın da masal anlatacak mısın, diye sordu.
6. Anlatalım
a. Aşağıdaki tabloyu inceleyiniz.
b. Tablodan hareketle aşağıdaki cümlelerde renkli yazılmış virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız.
Cevap:
Tırnak içinde olmayan alıntı cümlelerinden sonra konur.: 1, 3, 5
Konuşma çizgisinden sonraki alıntı cümlenin bitimine konur.: 2, 7, 9
Edebî eserlerde konuşma bölümünden önceki ifadenin sonuna konur.: 4, 6, 8
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları Birinci Kitap
c. Bu grupları oluşturan cümlelerin numaralarını “a” etkinliğindeki tablonun ilk sütununa yazınız.
ç. Defterinize virgülün öğrendiğiniz işlevlerine yönelik birer cümle yazınız.
Cevap:
- Öğretmenim, bu sene en başarılı öğrencim sensin, dedi.
- —Yarın sinemaya gideceğiz, diye heyecanla şakıdı.
7. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümlede altı çizili ifadenin işlevini fark etmeye çalışınız. “Türküler söylemek” ile “türküler de söylemek” arasındaki farkı aşağıya yazınız.
Cevap: ”O akşam dedem türküler de söylemişti. ” cümlesinde türkülerden başka şarkılarında söylendiği ifade edilmektedir. “Türküler söylemek” ifadesi ise sadece türkü söylemeyi anlatır.
b. Aşağıdaki cümleyi sesli okuyunuz, ardından altı çizili ifadeyi çıkarıp cümleyi tekrar okuyunuz. Cümlede geçen altı çizili ifadenin işlevini arkadaşlarınızla tartışınız.
Türkülerde neşe, keder, umut var.
Cevap: Altı çizili ifade çıkarıldığında cümlenin anlamı bozulur.
c. Öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerin yazımındaki farkı belirleyip söyleyiniz.
Öğretmen, kardeşime kitap da hediye etmiş.
Kitapta güzel bilmeceler var.
Cevap: “da” ifadesinde kitap ve başka hediyelerde aldığı ifade edilmektedir. “ta” ifadesinde ise yer bildirilmiştir.
ç. Okuduğunuz metinden ayrı yazılan “da/de” ve bitişik yazılan “-da/-de/-ta/-te” örnekleri bulunuz. Bu örneklerin yer aldığı birer cümleyi defterinize yazınız ve bunların neden ayrı ya da bitişik yazıldığını arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:
Hatırlıyorum da çocukluğumda bazen evde yatağa uzanıp kitap okurken düşüncelere dalardım.
→ “da” ifadesi bağlaç görevindedir bu nedenle ayrı yazılmıştır.
Köydeki ihtiyarlar, bulutlara veya uzak dağların ucundaki ufuklara bakıp hava durumunu tahmin ederlerdi.
→ “-de” ifadesi yer bildirir. Bu nedenle bitişik yazılmıştır.
Görevimizi Bilelim!
Kütüphaneler, güvenilir genel ağ adresleri, öğretmenleriniz ve konuya dair bilgi sahibi olan büyükleriniz vb. kaynaklardan ulaşabileceklerinizi belirleyiniz. Bu kaynaklardan yararlanarak farklı sözlük türlerine yönelik metinler bulmak amacıyla araştırma yapınız. Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.
Araştırma süreciniz boyunca gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız farklı kaynakları araştırmanıza dâhil edebilirsiniz.
Cevap: Bir kelimenin anlamını merak ettiğimde ilk başvurduğum kaynak genelde sözlük olur. Sözlüğe ulaşımım yoksa büyüklerime sorarak öğrenmeye çalışırım. Sözlükler 3 çeşittir. Bunlar eş anlamlı-zıt anlamlı sözlük, yabancı dil sözlüğü ve terim sözlüğü dür. Sözlükler ise 3 bölümden oluşurlar. Başında önsöz, kelime girişleri ve kelimelerin anlamları yer alır.