6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-44-45-46-47-48-49 Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49 Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Türküz, Türkçe Konuşuyoruz Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49 Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
6. Sınıf Türkçe Türküz, Türkçe Konuşuyoruz Cevapları
1. Tema- Dilimizin Zenginliği: Dilimizin bir kimlik ve miras olarak kıymetini, zenginliğini ve koruması gerektiğini vurgulayarak dil sahipliği ve kültürel farkındalığı aşılamak amaçlanıyor.
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları Birinci Kitap
Haydi, Başlayalım!
Yukarıdaki cümleler hakkında hangileri söylenebilir? İşaretleyiniz.
Cevap:
Dünya dili Türkçe ifadesinden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Tüm Dünyaca kabul edilmiş ve herkesin ortak konuşabileceği dil olduğunu anlıyorum.
Aşağıdaki ifadeler, kutu içinde verilen sayılarla tamamlanacak olsa hangi ifadeye hangi sayı yazılabilirdi? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları Birinci Kitap
1. Anlayalım
a. Aşağıda verilen iki metin arasındaki farkları düşününüz. Hangi metin, anlatılmak isteneni daha etkili ve akılda kalıcı biçimde anlatmıştır? Sebebini açıklayınız.
Cevap: Sağ taraftaki metin anlatılmak isteneni daha etkili ve akılda kalıcı biçimde anlatmıştır. Çünkü kafiyeli ve uyumuyla akılda kalıcı olmuş.
b. “Hatırlayalım” bölümünden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Okuduğumuz şiirde ….otuz iki….. dize ve ……sekiz….. dörtlük vardır.
c. Şiirde ahengi sağlayan kelime/kelime gruplarının altını etkinliğin “a” maddesindeki gibi şiir üzerinde çiziniz. Şiirin her dörtlüğünde tekrar eden dize hangisidir? Söyleyiniz.
Cevap: ”Türküz, Türkçe konuşuruz. ” dize şiirin her dörtlüğünde tekrar etmiştir.
ç. Bu ahenk unsurları şiirin okunuşuna nasıl etki etmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: Bu ahenk unsurları şiirin okunuşunu kolaylaştırarak akılda kalıcı yapmıştır.
2. Anlayalım
a. Aşağıdaki özelliklerin okuduğunuz şiirin hangi dörtlüklerine ait olduğunu belirleyip örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:
b. Seçtiğiniz iki dörtlüğü benzer ve farklı yönleri bakımından sözlü olarak karşılaştırınız.
Cevap:
Türkçem, tek varlığım benim,
Dilim, uygarlığım benim.
“Ağzımda sütü annemin,”
Türküz, Türkçe konuşuruz.
Türkçem, Dertli’nin sazında,
Parlar her ata sözünde.
Yunus Emre’nin izinde,
Türküz, Türkçe konuşuruz.
- İki dörtlükte ”Türkçem” kelimesi ile başlamıştır.
- İki dörtlüğünde son dizesi ”Türküz, Türkçe konuşuruz.” ifadesiyle bitmiştir.
- İlk dörtlükte ”-nim, -min” eki ile kafiye sağlanmıştır.
- İkinci dörtlükte ” -de” eki ile kafiye sağlanmıştır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları Birinci Kitap
3. Anlayalım
a. Yandaki karekodu okutarak “Yapay Kelimeler Dilimizi Tahrip Ediyor” başlıklı haber içeriğini dinleyiniz.
b. Aşağıya haber metninde sözü edilen “yapay kelimeler”e ait üç özellik yazınız.
Cevap:
- Gençler arasında kullanılmaktadır.
- Türkçe karşılığı olan yabancı kelimelerdir.
- Sosyal medya ile kullanımı artmıştır.
c. Günlük yaşamınızda hangi yapay kelimeleri ne sıklıkla kullandığınızı düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla sözlü olarak paylaşınız.
Cevap: Günlük yaşantımda gerçekleşmesini istediğim şeyler için ”manifest” kelimesini sıkça kullanırım.
Yandaki karekodu okutarak “Karamanoğlu Mehmet Bey Caddesi” adlı içeriğe ulaşınız.
4. Anlayalım
a. “Türküz, Türkçe Konuşuruz” adlı şiirden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Şiir, …..Türkçemiz………. hakkında yazılmıştır.
b. Şiiri ilk dizeden başlayarak son dizeye kadar numaralandırınız. Aşağıda verilen cümleler, şiirin hangi dizeleri ile eşleştirilebilir? İlgili dize numaralarını örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Türkçe, benim için seslerin simgesidir. ….7….
Türkçe, benim ilk duyduğum dildir. ….1….
Türkçe sınırsız bir dildir. ….22…..
Atasözleri, dilimizin süsüdür. …..18…
Dilimiz, bu toprakların bize ait olduğunu gösteren bir delildir. …..9….
Dilimiz, geçmiş ile bugün arasında bağ kurar. ….5….
c. Şiirden bir dize seçip aşağıya yazınız. Dizenin karşıladığı anlamı bir cümleyle açıklayınız.
Cevap: Türkçemiz ilk öğrendiğimiz dildir.
Türkçem, benim ana dilim,
İlk göz ağrım, ilk sevgilim.
Kırk bin köyüm, yetmiş ilim,
Türküz, Türkçe konuşuruz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47 Cevapları Birinci Kitap
1. Anlatalım
a. “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırma sonucu belirlediğiniz kişilerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kişi olduğunuzu düşünerek arkadaşlarınıza kendinizi tanıtan bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: Merhaba sevgili arkadaşlar. Ben 1240-1320 yıllarında yaşamış bir Türk dilbilimci ve şairim. Türkçenin öncüsü olarak bilinirim. 1240 yılında Sarıköy’de dünyaya geldim. Ana dilim olan Türkçenin yanı sıra Farsça ve Arapçada bilirim. Bir çok ilimizi gezip ve gördüm. Şiirlerimde bildiğim bu üç dili de kullandım bazen üçünü bir arada bir şiirde kullandım. Şiirlerimi daima hece ölçüsü ile yazarım. Benim adım Yunus Emre.
b. Konuşmanızın ardından anlaşılmayan noktaları açıklığa kavuşturmak için arkadaşlarınızın sorularını cevaplayınız ve onlardan kim olduğunuza dair tahminde bulunmalarını isteyiniz. Arkadaşlarınızın tahmininden sonra tanıttığınız kişinin kim olduğunu sınıfta paylaşınız.
2. Anlatalım
a. Yan tarafta verilen çember üzerindeki sorulara göz gezdiriniz. Deneyimlerinizden hareketle cevap olarak hangilerini niçin tercih edeceğinizi düşünerek kısa süreli zihinsel planlama yapınız.
b. Öğretmeninizin rehberliğinde ikili gruplar hâlinde söz alıp doğaçlama yoluyla konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında aşağıdaki öneri ve örneklerden faydalanabilirsiniz.
c. Konuşmanız sırasında birbirinize çemberde yer alan sorulardan seçtiklerinizi sorup bu soruları cevaplayınız. Cevaplarınızın gerekçelerini belirtmeyi unutmayınız ve konuşmanızı konudan uzaklaşmadan sonlandırınız.
Cevap: Pot kırmak, kalp kırmaktan daha iyidir çünkü pot kırmak istemeden yapılan bir davranıştır ancak kalp kırmak ise bir insanın üzüleceğini bile bile onun kalbini isteyerek kırmaktır. Bu çok kötü bir davranış olduğundan ben en azından istemeyerek pot kırmayı tercih ederim.
3. Anlatalım
a. Yukarıdaki metinde “mı, mi, mu, mü”nün geçtiği yerleri bulup işaretleyiniz. Kaç tane bulduğunuzu yandaki etiketin içine yazınız.
Cevap: 11
b. Bulduğunuz “mı, mi, mu, mü”ler kendilerinden önceki kelimeye bitişik mi yoksa o kelimeden ayrı mı yazılmış? Söyleyiniz.
Cevap: Bulduğumuz “mı, mi, mu, mü”ler kendilerinden önceki kelimeden ayrı yazılmıştır.
c. Etkinlikteki çıkarımlarınızdan hareketle “mı, mi, mu, mü”nün yazımı hakkında vardığınız sonucu aşağıya yazınız.
Cevap: Cümle içerisinde “mı, mi, mu, mü” kullanıldığında bir önceki kelimeden ayrı yazılır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları Birinci Kitap
4. Anlatalım
a. “GÖREVİMİZİ BİLELİM!” bölümünde verilen okuma materyal seçimi araştırmanız ile ilgili aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
Araştırma sürecimde iyi ki …..sözlükten yararlandım…. . Çünkü doğru ve eksiksiz bilgi sağladı.
Araştırma sürecimde keşke …..daha fazla bilgiye sahip olsaydım……. . Çünkü araştırmalarım daha detaylı olurdu.
b. Bu etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle sonraki çalışma süreçlerine aktarmak istediklerinizi defterinize not alınız.
Cevap: Bu etkinlikte Türkçemizin önemini, kullanılan yapay kelimelerin Türkçemize verdiği zararı, önlemek için yapabileceklerimizi öğrendim.
c. Okuma materyal seçimi göreviniz sırasında aldığınız notları gözden geçiriniz ve aşağıdaki konulardan birini seçip defterinize küçük bir sözlük hazırlayınız. Sözlüğünüzün başında o konuyu neden seçtiğinize de değininiz.
Cevap:
Seçtiğim sözlük: Atasözleri sözlüğü
Seçme nedenim: Çevremde çok fazla atasözü duyuyorum ve çoğu arkadaşım bunların anlamlarını bilmiyor. Bu sözlerin anlamlarını öğrenebilmesi için sözlük oluşturmak istiyorum.
Seçtiğim sözler:
“Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz.”
“Taş yerinde ağırdır.”
5. Anlatalım
a. Sınıf tahtasına bir alfabe bulutu çiziniz. Öğretmeninizin rehberliğinde gruplar hâlinde tahtaya kalkıp her biriniz birer harf seçiniz. Dilimizin zengin söz varlığından yararlanarak seçtiğiniz harfle başlayan bir kelime/kelime grubu yazınız. “Ğ” harfi içinse içinde “ğ” olan bir kelime yazınız.
Cevap:
A: Arı
B: Balık
C: Ceviz
Ç: Çanta
D: Deniz
E: Elma
F: Fırtına
G: Güneş
Ğ: Dağ
H: Hayal
I: Isı
İ: İncir
J: Jale
K: Kalem
L: Lamba
M: Masa
N: Nar
O: Okul
Ö: Ördek
P: Palto
R: Rüzgar
S: Sandalye
Ş: Şemsiye
T: Tavşan
U: Uçak
Ü: Üzüm
V: Vazo
Y: Yıldız
Z: Zeytin
b. Alfabe bulutu tamamlandığında tahtada yazılı olan kelimelerden onunu seçiniz. Aşağıdaki sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle yazınızı planlayınız.
Cevap: Serin bir günde güneş doğarken yayladaki arılar vızır vızır dolaşıyordu. Meltem, ağaçtan bir elma alıp yüksek dağlara baktı. O gün okul tatil olduğu için anne ve babası ile beraber yaylada dolaşıyorlardı. Yaylada esen rüzgar, etrafta dolaşan tavşanlar cıvıl cıvıl bir ortam sunuyordu. Daha sonrasında çok uzaklardan geçen bir yolcu uçağını fark eden Meltem, hemen bunu babasına gösterip keyifli anlar yaşadılar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları Birinci Kitap
c. Kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma yönteminin bu becerinize etkisini eğik yazılmış ifadelerden uygun olanı işaretleyerek ve gerekçenizi yazarak değerlendiriniz.
Cevap:
Değerlendirelim
a. Yazınızı aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:
b. Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Aldığım toplam puan …..20….. . Toplam puanımı artırmak/korumak için sonraki çalışmalarda …..etkili ve planlı çalışarak başarımı sabit tutmaya….. gayret edeceğim.
Görevimizi Bilelim!
Öğretmeninizin rehberliğinde Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerini temsil eden gruplara ayrılınız. Kütüphaneler, güvenilir genel ağ adresleri, öğretmenleriniz ve konuya dair bilgi sahibi olan büyükleriniz vb. kaynaklardan ulaşabileceklerinizi belirleyiniz. Bu kaynaklardan yararlanarak seçtiğiniz bölgeye ait türküler ve bu türkülerin ortaya çıkış hikâyeleri ile ilgili belgesel, video klip, kısa film vb. materyallere yönelik araştırma yapınız.
Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.
Araştırma süreciniz boyunca gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız güvenilir farklı kaynakları araştırmanıza dâhil edebilirsiniz.
Cevap: Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bazı türküler;
- Uca Dağlar Başında.
- Erzurum’un Dağında.
- Çimende Sürü Gazlar.
- Karşıdan Yar Geliyor .
- Mektebin Bacaları Celal Bakar.
- Dedim Gız Yaşın Nedir. Hediye Karabağ
- Bir Hışmınan Geldi Geçti (Kiziroğlu)
- Güzeller Bezenmiş Toya Giderler.
- Türküler, geçmişte yaşanmış aşkların, ihanetlerin yaşanması ile ortaya çıkmıştır.
- ”Türkü” ile ”Türk” kelimesi birbiriyle anlamdaştır. Türküler Türkçe kelimelerden oluşan ahenkli dizelerdir.
- Türküler geçmişten günümüze dilden dile aktarılarak gelmiş olabilir.