6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53 Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53 Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 50-51-52-53 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Türk Dil Kurumu Sunar Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53 Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Türk Dil Kurumu Sunar Cevapları
1. Tema- Dilimizin Zenginliği: Bir nesnenin hikayesini dinleyerek dilimizin zenginliğini ve bir kelimenin taşıdığı kültürel mirası keşfetmek, anlama becerilerini geliştirmeyi ve not almanın önemi vurgulanıyor.
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları Birinci Kitap
Haydi, Başlayalım!
Hiç “karsanbaç” yediniz mi? Sizce nasıl ve neyle yapılıyor? Söyleyiniz.
Cevap: Hiç karsanbaç yemedim. Bence çorba gibi bir yemektir.
Aşağıya bir önceki kutuda yazan ifadenin size çağrıştırdığı kelime/kelime grubunu yazınız.
Cevap:
Hem yemek yerken hem de bir halk oyunu oynarken kullanılabilen bir eşya söyleyiniz.
Yandaki karekodu okutunuz ve içeriği dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak dinleyiniz. İçeriği dinlerken açıklayıcı metin unsurlarını dikkate alarak önemli gördüğünüz yerleri ve anlamını bilmediğiniz kelime/kelime gruplarını defterinize not ediniz. Dinleme sürecinizi “Değerlendirelim” bölümündeki ölçütleri kullanarak değerlendiriniz.
Değerlendirelim
a. Dinleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:
b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
Topladığım yıldız sayısı …20…. .
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için ……planlı ve azimli çalışmaya… gayret edeceğim.
Kendime aferin: ….planlı ve dikkatli çalışma…. konusunda çok iyiyim.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları Birinci Kitap
1. Anlayalım
a. İçeriği anlamını bilmediğiniz kelime/kelime gruplarını belirlemek üzere bir kez daha dinleyiniz. Bu sırada ilk dinlemenizde kullandığınız yöntemi dilerseniz tekrar kullanabilirsiniz. Belirlediğiniz kelime/kelime gruplarını defterinize yazınız.
Cevap:
- Kaşık havası
- Kaşık çalmak
- Prodüktör
b. Defterinize yazdığınız kelime/kelime gruplarını aşağıdaki tabloya göre puanlayınız. Puanları belirlediğiniz kelime/kelime gruplarının yanına yazınız.
Cevap:
- Kaşık havası→ 3
- Kahve kaşığı→ 3
- Dondurma kaşığı→ 4
- Kaşık çalmak→ 1
- Prodüktör→ 2
c. 3 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarına yönelik tahminlerinizi defterinize yazınız ve tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. 1 ve 2 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarının anlamlarını yine sözlükten bularak defterinize yazınız. 4 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarını ise defterinizde birer cümlede kullanınız.
Cevap:
- Kaşık havası: Kaşıkları birbirine vurarak oynanan oyun.
Sözlük Anlamı: Kaşıkla oynanan halay. - Kahve kaşığı: Kahveyi karıştırmak için kullanılan küçük kaşık.
Sözlük Anlamı: Kahve bardaklarına uygun boyutta olan kaşık. - Kaşık çalmak: İştahlı hızlı yemek yemek.
- Prodüktör: Televizyon yapımcısı.
- Dondurmaları dondurma kaşığı ile yuvarladı.
2. Anlayalım
a. Dinlediğiniz içerikten hareketle “kaşık” kelimesini 1 numaralı bölümde kendi ifadelerinizle tanımlayınız. 2 numaralı bölümde bu kelimeyi bir cümle içinde kullanınız. 3 numaralı bölümde bu kelimenin aklınıza getirdiği kelime/kelime gruplarını yazınız. 4 numaralı bölümde ise kelimeyi anlatan bir görsel çiziniz.
Cevap:
b. Etkinliğin “a” maddesindeki yapıyı “karsanbaç, pekmez, oyun havası” kelime/kelime grupları için defterinizde uygulayınız.
Cevap:
Karsanbaç
1. Karın pekmez veya bal ile karıştırılması.
2. Karın yağmasıyla karsanbaç yapıp yedik.
3. Kar- pekmez- bal- tatlı
4.
Pekmez
1. Üzümün ezilerek suyunun çıkarılması ve kaynatılması ile yapılan tatlı sıvı.
2. Bu sene pekmezleri köyden aldık.
3. Üzüm, tatlı.
4.
Oyun havası
1. Geleneksel halk dansı.
2. Düğünde oyun havası çaldı.
3. Halay, eğlence, müzik.
4.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları Birinci Kitap
3. Anlayalım
a. Aşağıdaki kartlarda dinlediğiniz içerik ile ilgili anahtar kelimelere ait bazı ipuçları verilmiştir. Bu ipuçlarından hareketle anahtar kelimeleri bulunuz ve kartların başına yazınız.
Cevap:
b. İzlediğiniz içerik ile ilgili iki anahtar kelime de siz belirleyiniz ve etkinliğin “a” maddesinden hareketle yan tarafta verilen kartlara ipuçlarınızı yazınız. İpuçlarını sıra arkadaşınıza söyleyerek ondan anahtar kelimeleri tahmin etmesini isteyiniz.
Cevap:
- Kar
- Kar pekmezi
- Karambaç
c. Arkadaşınızın tahminlerinden sonra her kart için hangi anahtar kelimeyi seçtiğinizi nedeniyle açıklayınız.
Cevap: Kaşık hikayesinin anlatmadan önce kar ve karsambaçın kelime anlamlarından yola çıkarak devam ettiği için bu kelimeleri seçtim.
4. Anlayalım
a. Dinleme/izleme sırasında defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz. Dinlediğiniz içeriği “metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisi”ne göre aşağıdaki çalışma kâğıdı üzerinde inceleyiniz.
Cevap:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları Birinci Kitap
b. Metni dinlerken not almanın dinleme becerinizi ne yönde etkilediğini uygun kartı seçerek değerlendiriniz ve gerekçenizi sözlü olarak açıklayınız.
Cevap: Metni dinlerken not almak metnin akılda kalıcı olmasını sağladı ve pekiştirmeye yardımcı oldu.
5. Anlayalım
a. Öğretmeninizin rehberliğinde iki gruba ayrılınız. Birinci grup soru, ikinci grup cevap grubu olacaktır. Grubunuzla aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
Cevap:
Soru: ”Mart kapıdan baktırır, kazma kürek yaktırır” atasözü nasıl ortaya çıkmıştır?
Cevap: Bir köylü odunu bittiği için dışarı çıkarak odun getirmek ister ancak hava o kadar soğuktur ki kapıdan bile çıkamaz. Köylü son çare kapı arkasındaki kazma ve küreğin sopasın alır ve yakarak ısınır. Bu atasözü bu olayla ortaya çıkmıştır.
Soru: “Aldanma martın yazına, geldin mi dayın sözüne?” nasıl ortaya çıkmıştır?
Cevap: Bir çoban martın bir günü hayvanlarını otlatmaya götürür ve üstüne bir şey almaz. Dayısı havaya aldanmamasını söylese de çoban dinlemez ve soğuk bastırınca dayısının haklı olduğunu anlar. Bu atasözü de bu olayla ortaya çıkmıştır.
b. Soru grubu olarak hazırladığınız soruları sorunuz. Cevap grubu olarak sorulan soruları aldığınız notlardan hareketle cevaplayınız.
c. Gruplara ayrılarak metinden hazırlanan sorular üzerinden tartışmak, metni anlama becerinizi nasıl etkiledi? Aşağıdaki sayı doğrusu üzerinde bir değer vererek kendinizi değerlendiriniz.
Cevap: