6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 78-80-81-82-83. Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 78-80-81-82-83. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 78-79-80-81-82-83 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Vatan Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 78-80-81-82-83. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Vatan Metni Etkinlik Cevapları
2. Tema- Bağımsızlık Yolu: Vatan, doğal güzellikleri ve tarihi değerleriyle özlemini duyduğumuz kutsal topraklardır. Şiirde vatan sevgisi, coğrafi bölgelerin benzetmeleriyle duygusal bir dille anlatılmış ve milli birlik vurgulanmıştır.
Sonraki Sayfalar: 84-85-86-87-88-89
İçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları Birinci Kitap
Haydi, Başlayalım!
Farklı bir ülkeye gidecek olsanız vatanınızı hatırlamak için yanınıza alacağınız üç şey ne olurdu? Söyleyiniz.
Cevap: Bayrak, ailece bulunduğumuz bir resim ve kültürel bir nesneyi almak isterdim.
“Bülbülü altın kafese koymuşlar, ‘ah vatanım’ demiş.” sözünden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: İnsan dünyanın en güzel yerine de gitse hiçbir şey vatanının yerini tutmaz, her zaman vatanını arar.
Aşağıdaki ekran görüntüsünü inceleyiniz. TDK Güncel Türkçe Sözlük’te hangi kelimenin anlamı aranmış olabilir?
Cevap: TDK Güncel Türkçe Sözlük’te vatan kelimesi aratılmıştır.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları Birinci Kitap
Değerlendirelim
a. Okuma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:
b. Topladığınız puanları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
c. Şiiri işaretleyerek okumak, şiir okuma becerinizi nasıl etkiledi? Uygun kelimeyi daire içine alarak gerekçenizi yazınız.
Cevap:
1. Anlayalım
a. Okuduğunuz şiir 13 bölümden oluşmaktadır. Şiiri tekrar okuyup her bölümden anlamını bilmediğiniz birer kelime seçiniz. Bu kelimeleri aşağıdaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
- Posof – Ardahan’ın bir ilçesi
- Seccade – Namaz kılarken yere serilen küçük halı
- Hüdut – Sınır
- Hara – At yetiştirilen yer
- Çini – Seramik üzerine yapılan süsleme sanatı
- Burç – Kale çıkıntısı, kule kısmı
- Şelale – Yüksekten dökülen su, çağlayan
- Süvari – Atlı asker
- Yağız – Koyu renkli, esmer
- Yele – Atın boyun kılları
- Köpük – Dalga veya suyun çarpışmasıyla oluşan beyaz tanecikler
- Tebessüm – Hafif gülümseme
- Lale – Çiçek türü
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları Birinci Kitap
b. Şiirde yer alan bazı kelime/kelime gruplarının anlam ya da görselleri aşağıda verilmiştir. Baş harflerden yararlanarak bu kelime/kelime gruplarını bulunuz ve örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
c. Etkinliğin “a” maddesine yazdığınız kelime/kelime gruplarını inceleyiniz. Etkinliğin “b” maddesindeki cevaplarınızla bunlar arasında aynı olanlar varsa üzerini çiziniz. Üzerini çizmediğiniz kelime/kelime gruplarının anlamını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.
Cevap:
Burç: Kale duvarlarından daha yüksek, yuvarlak, dört köşe veya çok köşeli kale çıkıntısı
Seccade: Bir kişinin üzerinde namaz kılabileceği büyüklükte, halı, kilim, post veya kumaştan yaygı; namazlık
Çini: Duvarları kaplayıp süslemek için kullanılan, bir yüzü sırlı ve genellikle çiçek resimleriyle bezeli, pişmiş, balçık levha
Şelale: Büyük çağlayan; çavlan, kaskat.
2. Anlayalım
a. Okuma sırasındaki işaretlemelerinizden hareketle aşağıdaki soruları sözlü cevaplayınız.
Cevap:
• Şiirde en çok kullanılan kelime hangisidir?
→Şiirde en çok kullanılan kelime vatandır.
• Şiirde bir duygu mu yoksa bir fikir mi öne çıkmaktadır?
→Şiirde bir duygu ortaya çıkmaktadır.
• Şiirdeki bölümlerin son kelimelerinin ortak özelliği nedir?
→Şiirdeki bölümlerin son kelimelerinin ortak özelliği aynı/benzer seslerle bitmesidir.
b. Öğrendiklerinizden hareketle şiiri düzyazıdan ayıran unsurlar neler olabilir? Tartışınız ve aşağıdaki numaralandırılmış ifadelerden uygun olanları kavram haritasına yerleştiriniz.
Cevap:
Şiir daha duygusal ve estetik bir anlatım biçimidir, düzyazı ise daha açıklayıcı ve mantıksaldır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları Birinci Kitap
3. Anlayalım
a. Okuduğunuz şiirden ve ön bilgilerinizden yararlanarak aşağıdaki cümleleri örnekteki gibi uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
b. Şair sizce Antalya için “bir mavi su” ifadesi yerine başka hangi ifadeyi kullanabilirdi? Tartışınız.
Cevap: Antalya için “güneşin altın ışıkları”, “turkuaz deniz”, “palmiyelerle süslü bir sahil” ya da “göz kamaştıran falezler” gibi ifadeler kullanılabilirdi.
c. Siz de okuduğunuz şiire yaşadığınız yöreyi anlatan dizeler ekleyip sınıfta paylaşınız.
Cevap:
İstanbul:
Vatan,
Boğaz’ın serin sularında
Köprü ışıklarının altında
Yaşayan bir medeniyettir.
Ankara:
Vatan,
Başkent oluşuyla
Kalbinde bağımsızlığın
Atmaya devam ettiği yerdir.
İzmir:
Vatan,
Kordon’da dalgalanan
İmbat rüzgârı
Ve özgürlük türküsüdür.
Bursa:
Vatan,
Uludağ’ın eteklerinde
Kar beyazı
Ve yeşilin gölgesidir.
Adana:
Vatan,
Sıcacık güneşiyle
Portakal çiçeklerinin
Kokusu sinmiş bir şehirdir.
Gaziantep:
Vatan,
Baklavasında gizli tat
Ve kurtuluşun destanıdır.
Konya:
Vatan,
Mevlâna’nın sözlerinde
Gönüllere yayılan
Bir hoşgörüdür.
Trabzon:
Vatan,
Karadeniz’in hırçın dalgaları
Ve yaylalarında yankılanan
Kemençe sesidir.
Diyarbakır:
Vatan,
Kara taşlı surları
Ve Dicle’nin bereketli
Sularıdır.
Mersin:
Vatan,
Narenciyenin kokusunda
Ve Akdeniz’in mavisinde
Gizlenen bir güzelliktir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları Birinci Kitap
4. Anlayalım
b. “Dağların, bulutların gözyaşı” ve “sıra dağlar ki bölünmez” ifadelerinin zihninizde çağrıştırdığı görselleri ilgili alanlara çiziniz.
Cevap:
c. Çizimlerinizden hareketle şairin niçin bu ifadeleri tercih ettiğini ve dizelerdeki diğer kelime/kelime grupları ile bu ifadelerin ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Şair, doğanın güzelliğini ve vatanın bölünmez bütünlüğünü anlatmak için bu ifadeleri kullanmıştır. “Bulutların gözyaşı” ifadesi tabiatın duygusal bir yönünü ortaya çıkarırken, “sıra dağlar ki bölünmez” ifadesi vatanın birlik ve beraberliğini vurgulamaktadır.
ç. Okuduğunuz şiirde yer alan benzetme sanatına bir örnek de siz veriniz.
Cevap: “İzmir yollarında doludizgin bir süvari” ifadesi bir benzetme sanatıdır.
5. Anlayalım
a. Aşağıdaki tabloyu inceleyiniz. Şiirde geçen benzetmelerin hangi ölçüte göre sınıflandırıldığını belirleyerek A sütununa yazınız.
Cevap: Benzetmeler “coğrafi bölge olan” ve “coğrafi bölge olmayan” ölçütüne göre sınıflandırılmıştır.
b sorusu. A ve B sütunlarındaki ölçütlerden hareketle tabloyu tamamlayınız.
Cevap:
c. A sütununa yazdığınız her bir kelimenin karşılığını sınıfa getirdiğiniz Türkiye haritasında bulup işaretleyiniz.
Cevap: Harita üzerinde verilen şehirler (Harput, Gümüşhane, Antalya, Edirne, Ceylanpınar, Zonguldak, Rize, Sivas, Hakkari, İzmir, Ankara) işaretlenir.
ç. Şair, şiirinde dili hangi duyguyu anlatmak için kullanmıştır? Haritadaki işaretlemelerinize göre yorumlayınız.
Cevap: Şair, dili vatan sevgisini ve milli birlik duygusunu anlatmak için kullanmıştır. Haritada birçok farklı bölgenin işaretlenmiş olması, vatanın her köşesinin değerli ve bütünün ayrılmaz bir parçası olduğunu göstermektedir.