2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52-53. Cevapları MEB Yayınları
1. Türk bayrağının rengi ve sembollerinin anlamı ile ilgili yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Türk bayrağının rengi şehitlerimizin kanını simgeler. Ay yıldız ise İslam’ı ve Türklüğü simgeler.
2. Bayraklar milletler için neden önemlidir? Tartışınız.
Cevap: Bayraklar milletlerin varlığının kanıtıdır. Bu yüzdenden de önemli bir yere sahiptir.
Okuduğunuz şiirde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu anlamlardan hareketle kelimeleri bularak bulmaca üzerinde örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle cevaplayınız.
1. Şiirin birinci bölümünde şair kimlerle hangi konularda empati kurmuştur? Açıklayınız.
Cevap: Kucaksız, oyuncaksız bir çocukla ve atsız pusatsız bir delikanlıyla empati kurmuştur.
2. Şair ikinci bölümde kendini neye benzetmiştir? Anlatınız.
Cevap: Şair ikinci bölümde kendini ufuk ufuk süzülen bir gemiye benzetmiştir.
3. Sizce şair “Gazada can borcuyum.” ifadesiyle ne anlatmak istemektedir? Millî değerlerimizden hareketle açıklayınız.
Cevap: Bu sözüyle her savaşta bu vatana bir can borçlu olduğunu anlatmak istemektedir.
4. Şiirin en beğendiğiniz bölümü hangisidir? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Ben şiirin son bölümünü seviyorum. Çünkü şair bu bölümde her şeysiz olabileceğini, herkesin gidebileceğini ve ona ihanet edebileceğini ama bayraksız olamayacağını ifade ediyor. Bu konuda bende şairle aynı düşüncedeyim.
5. Şairin bayrak sevgisi ve fedakârlığını nasıl yorumluyorsunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Şairin bayrak sevdası ve fedakarlığı çok takdir edilecek boyutta ve içtenlikle vatanına düşkün.
6. Yaşamınızda vazgeçemeyeceğiniz değerleriniz nelerdir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Milli ve dini değerlerimden yani vatanımdan, bayrağımdan, dinimden vazgeçmem.
A) Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Şiirin Konusu: Her şeysiz kalıp bayraksız kalamayacağını anlatıyor.
Şiirin Ana Duygusu: Bayrak sevgisini anlatıyor.
B) Okuduğunuz şiire farklı bir başlık önererek aşağıya yazınız. Niçin bu başlığı önerdiğinizi açıklayınız.
Cevap: Bayrak Sevgisi. Bu başlığı seçme nedenim şiirde şairin bayrak sevgisini işlemesidir.
Okuduğunuz şiirle aynı konu ve ana duyguya sahip bir şiir yazınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız.
Cevap:
Öl de ölünür bu bayrak uğruna
Ne kanlar dökülür bu bayrak uğruna
Yiğitler can verir ay yıldız uğruna
Analar kan verir al sancak uğruna
Çocuklar savaşır cephelerde cesurca
Analar mermi taşır ay yıldız uğruna
Yiğitler can verir bu yolda korkusuzca
Ne yollar gidilir al sancak uğruna
A) Mehmet Âkif Ersoy’un “Çanakkale Şehitlerine” isimli şiirinde geçen aşağıdaki dizeleri okuyunuz. Öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla bu dizelerden hareketle bir konuşma metni hazırlayınız.
Cevap: Mehmet Akif Ersoy’un bu şiirinde bayrak için binlerce kişinin can vereceğini anlatmak istiyor. Bayrak bizim bağımsızlığımızı temsil ettiği için ülkemizde çok önemli bir yere sahiptir. Millet olarak da gözümüzü kırpmadan onun için can verebiliriz.
B) Hazırladığınız konuşma metnini bir grup sözcüsü belirleyerek arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
Bayrakları verilen ülkelerin kadın ve erkek güreşçilerinin katıldığı bir turnuvada sporcuların aldıkları madalyalar aşağıdaki tabloda verilmiştir. Tabloyu inceleyiniz.
Bu tablodaki bilgilere göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
“Atatürk ve Millî Mücadele” konulu bir şiir araştırınız.
Cevap:
Atamızla birlikte kurduk yüce vatanı
Alnımızın teriyle kazandık her savaşı
Büyük demedik küçük demedik
Aldık girdiğimiz her savaşı