6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 54-55-56-57-58 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Türk Dil Kurumu Sunar Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 Cevapları MEB  Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Türk Dil Kurumu Sunar Metni Cevapları -2

1. Tema- Dilimizin Zenginliği: Doğru ve etkili konuşma becerilerini, fıkraları farklı bakış açılarıyla yeniden yorumlamayı ve dilin günlük hayattaki kullanımını keşfetmeyi amaçlıyor.

Önceki Sayfalar: Sayfa 50-51-52-53


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları Birinci Kitap

1. Anlatalım

a. Konuşmanızı planlamak üzere yan tarafta verilen görsel üzerindeki yönergeleri takip ederek ilerleyiniz.
Cevap:

Birinci aşamada konuşma amacınıza göre seçeneklerden birini seçiniz.
→ Konuşma amacım bilgi vermek.

İkinci aşamada konuşmanızda hangi konudan söz edeceğinizi belirleyiniz.
→ Konuşmamda “Kaşıkla verip kepçeyle geri almak” deyiminden söz edeceğim.

Son aşamada ise konuşmanızın türünü seçiniz.
→ Konuşmamın türü hazırlıklı konuşmadır.


b. Son seçiminiz “Hazırlıksız konuşma” ise konuşmanızı diğer seçimlerinize uygun şekilde sınıfta yapınız, “Hazırlıklı konuşma” ise gelecek derse kadar diğer seçimlerinize uygun şekilde konuşmanıza hazırlanınız. Gelecek ders konuşmanızı sununuz.
Cevap: Kaşıkla verip kepçeyle geri almak deyimi, bir kişinin çıkarcı olduğunu gösterir. Çünkü bir iyilik yapan kişinin karşılığında çok daha fazla şey istemesi üzerine bu söz söylenir. Oysa ki iyilik karşılıksız yapılmalıdır. Karşılık beklenerek yapılan iyilikler hoş karşılanmaz. Bu tarz insanlar toplum tarafından çıkarcı, bencil ve adaletsiz insan olarak kabul edilir.


c. Öğretmeninizin geri bildirimlerinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap:

Konuşurken kendimi güçlü hissettiğim yönlerim neler?
→ Konuşurken izleyici ile göz teması kurmak, akıcı konuşmak benim güçlü hissettiğim yönlerim.

Sonraki konuşmalarımda güçlendirmek istediğim yönlerim neler?
→ Sonraki konuşmalarımda yeni öğrendiğim kelimeleri de kullanmayı arttırmak istiyorum.


2. Anlatalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde arkadaşlarınızla gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla aşağıdaki Nasrettin Hoca fıkralarından birini seçiniz ya da farklı bir Nasrettin Hoca fıkrası belirleyiniz.
Cevap: Kazan Doğurdu


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları Birinci Kitap

b. Aşağıdakilerden birini seçerek fıkranızı buna göre düzenleyip anlatınız.
Cevap: Fıkrayı fıkradaki bir karakter, nesne vb.nin bakış açısı ile anlatınız.

Nasrettin Hoca beni sahibimden istemek için bir sabah çat kapı geldi. Büyük bir kazana ihtiyacı olduğunu söyleyerek beni rica etti. Sahibimde Nasrettin Hoca’yı kırmayarak beni ona verdi.

Nasrettin Hoca işini gördükten sonra benimle birlikte küçük bir kazan daha sahibime vererek kazanın doğurduğunu söyledi. Sahibim bu habere çok sevinmişti.

Bir hafta sonra Nasrettin Hoca tekrar geldi ve beni rica etti. Sahibim seve seve beni tekrar Nasrettin Hoca’ya verdi.

Günler, haftalar geçti ben hala Nasrettin Hoca’nın evinde bekliyorken sahibim gelerek beni sordu. Nasrettin Hoca’da öldüğümü söyledi. Bunun üzerine sahibim kazan hiç ölür mü? deyince Nasrettin Hoca: Doğurduğuna inanıyorsun da öldüğüne niye inanmıyorsun? diyerek azarladı ve gönderdi.


c. Etkinlik sona erdiğinde aşağıdaki soruları gerekçe belirterek cevaplayınız.
Cevap:

Etkinlikte en çok keyif aldığınız bölüm hangisiydi?
→ Kendimizi hikayedeki bir kahramanın yerine koyarak yeniden yazmak en keyif aldığım bölümdü.

Etkinlikte en çok zorlandığınız bölüm hangisiydi?
→ Etkinliğin hiçbir bölümünde zorlanmadım.

Etkinliğe yeniden katılsaydınız neleri değiştirirdiniz?
→ Etkinliğe yeniden katılsaydım soruları çeşitlendirirdim.


3. Anlatalım

a. Yan tarafta verilen haber başlığında dikkatinizi çeken nedir? Temada öğrendiklerinizden hareketle söyleyiniz.
Cevap: Dikkatimi çeken yabancı kelime kullanılmasıdır.


b. RTÜK’ü (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu) daha önce duydunuz mu? Sizce bu kurulun görevleri neler olabilir? Tartışınız.
Cevap: Evet, daha önce duydum. Bu kurulun görevi radyo ve televizyon faaliyetlerini düzenlemektir.


c. İkişerli gruplara ayrılınız. “RTÜK Çağrı Hattı’nın iletişim danışmanı” ve “şikâyeti oluşturan vatandaş” olmak üzere aranızda rol dağılımı yapınız. Haber başlığında dikkatinizi çeken durumdan hareketle aşağıdaki yönergelere uyarak bir telefon konuşması canlandırınız.
Cevap:

– Merhabalar ben Ankara’dan arıyorum. Adım Sena.
– Ben Aslı, Sena Hanım nasıl yardımcı olabilirim?
– Aslı Hanım, haberde gördüğüm bir hata için aramıştım sizi. Avrasya Maratonu yarışması başlıyormuş ancak buna ”start” kelimesi kullanılarak başlık atılmış. Bu hatanın düzeltilmesi için aradım sizi.
– Şikayetini hemen kayıt altına alıyorum ve yönlendirmemi sağlıyorum. Bu özenli davranışınız için teşekkürlerimizi sunarız.
– Ben teşekkür ederim iyi çalışmalar.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları Birinci Kitap

4. Anlatalım

Temada işlediğiniz metinlerden ikisini seçiniz. Bu metinleri karşılaştıran bir konuşma yapınız. Konuşmanızda aşağıdaki sorulardan yararlanınız.
Cevap: Türküz, Türkçe Konuşuruz metni ile Türk Dil Kurumu Sunar metninin benzer yanı Türkçe’nin doğru kullanımını ele almalarıdır. Farklı yönleri biri şiirken diğeri düz yazıdır. Metinlere hakim olan düşünce Türkçemizin önemi ve doğru kullanımıdır. Türk Dil Kurumu Sunar metni bana daha çok hitap etmektedir. Çünkü düz yazı okumayı daha çok severim.


5. Anlatalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla aşağıdaki başlangıç cümlelerinden birini seçiniz.
Cevap: • Engin bir sabah uyandığında annesi ona “Ünaydın Enin” deyince bir şeylerin ters gittiğini anladı.


b. Seçtiğiniz başlangıç cümlesinden hareketle bir A4 kâğıdına sırayla cümleler yazarak grupça birer hikâye oluşturunuz. Hikâyenizi oluştururken aşağıdaki kelime bulutunda yer alan geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya, sizden önce kurulan cümleyle bağlantılı bir şekilde ilerlemeye özen gösteriniz.
Cevap: Engin bir sabah uyandığında annesi ona “Ünaydın Enin” deyince bir şeylerin ters gittiğini anladı. Şaşkınlıkla annesine ”ne dedin anne?” diye sordu. Annesi tekrar ”Ünaydın dedim olum.” dedi. Engin şaşkınlıkla ”anne ama neden ”g” harfini çıkarmıyorsun?” diye sordu. Annesi gülerek Engine şaka yaptığını söyledi ve beklediği günaydını iletti.


c. Etkinlik sonunda hikâyelerinizi sınıf panosunda sergileyiniz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları Birinci Kitap

6. Anlatalım

a. Yukarıdaki metinde “ki”nin geçtiği yerleri bulup sırasıyla numaralandırınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları Birinci Kitap


b. Bulduğunuz “ki”leri kendinden önceki kelimeye ayrı ya da bitişik yazılma durumuna göre numaralarını kullanarak aşağıda gruplandırınız.
Cevap:

Ayrı Yazılanlar:

  • 4- 5

Bitişik Yazılanlar:

  • 1- 2- 3- 6- 7

c. Aşağıdaki örnek cümleleri ve “ki”nin cümleye kattığı anlamları inceleyiniz. Cümlelerin altına “ki”nin aynı anlamda kullanıldığı birer örneği metinden seçerek yazınız.
Cevap:

• Benim kalemim kayboldu, seninkini alabilir miyim? (Kalem isminin yerini tutmuş.)
→ . Bizimkiler sergileri gezerken ben bir anda mâni atışmasının ortasında buluverdim kendimi.

• Bahçedeki çiçekleri sula. (Bulunma hâl eki ile kullanılarak çiçek ismini nitelemiştir.)
→ Öyle ki diğer misafirler de benim gibi hayran kalmıştı bu dil ziyafetine.

• Eve zamanında gel ki törene yetişebilelim. (İki cümleyi bağlamış.)
→ Yöresel kıyafetleri ile teyzeler
öyle tatlı atışıyorlardı ki uzun bir süre oradan ayrılamadım.

• Zorluklar karşısında pes etmemeyi illaki öğrenecek. (Kalıplaşmış kullanımlarından biridir.)
→ Mademki mâni ile başladık, mâni ile de bitirelim o zaman


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları Birinci Kitap

7. Anlatalım

a. Türkçemizin anlatım gücü ve zenginliğini yansıtan aşağıdaki metni okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları Birinci Kitap


b. Aşağıdaki durumlara uygun iyi dilek, temenni, dua vb. sözleri örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

  • Yemek hazırlayan kişiye ”Eline sağlık! / Ellerin dert görmesin.” deriz.
  • Bayram ziyaretinde büyüklerimize  ”Bayramınız kutlu olsun/ Hayırlı bayramlar” deriz.
  • Bir tanıdığımız yolculuğa çıkacağında ”Yolunuz açık olsun/ İyi yolculuklar” deriz.
  • Bir oyunda birinci olan kişiye ”Tebrikler” deriz.
  • Alışveriş yaptığımız kişiye ”Hayırlı işler/ Kolay gelsin” deriz.
  • Komşumuzun bebeği doğduğunda ”Allah analı babalı büyütsün/ Hayırlı olsun” deriz.

c. Seçtiğiniz kalıp sözlerden biri ile ilgili küçük bir karta açıklayıcı bir paragraf yazınız. Yazınızda aşağıdaki sorulardan ve yeni öğrendiğiniz söz varlığı unsurlarından yararlanınız.
Cevap: Allah analı babalı büyütsün sözünü ilk annemden duydum. Dayımın bebeği dünyaya gelmişti ve ziyarete gitmiştik. Annem yengem ve dayıma ”Allah analı babalı büyütsün” diyerek iyi dileklerde bulundu ve dayımlar karşılığında Allah razı olsun dediler. Bu söz yeni bebeği olan kişilere kullanılır.


ç. Kartlarınızı sınıf panosunda sergileyebilir ya da katlayarak öğretmeninizin gözetiminde bir araya toplayabilir, kartlardan birini rastgele seçerek sınıfta okuyabilir ve arkadaşlarınızla sözü tahmin etme oyunu oynayabilirsiniz.


Gelecek Derse Hazırlanalım

Yandaki karekodu okutarak “Kurtuluş Savaşı: Yokluktan Destana” adlı içeriği izleyiniz ve Millî Mücadele Dönemi’ne yönelik araştırma yapınız.
Cevap: Milli Mücadele Dönemi, milletimizin var olma arzusu, bağımsızlık isteği ile ayaklandığı, düşmana karşı koyduğu savaşların yaşandığı bir dönemdir. Bu dönemde şu olaylar yaşanmıştır:

  • 06-11 Ocak 1921’de Birinci İnönü Muharebesi.
  • 23 Mart- 1 Nisan 1921 İkinci İnönü Muharebesi
  • 10-24 Temmuz 1921 Kütahya-Eskişehir Muharebeleri
  • 23 Ağustos-13 Eylül 1921 Sakarya Meydan Muharebesi
  • Sakarya Meydan Muharebesi ve Safhaları

Sonraki Ödevler