Elma, portakal, karpuz ve futbol topu gibi varlıkların ortak özellikleri nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bu nesnelerin ortak özellikleri oval bir yapıya sahip olmalırıdır. Bu nesneler yuvarlak ve aynı şekilleri andırır. Dünyamızda tıpku bu nesneler gibi yuvarlark bir şekile sahiptir.
Aşağıda verilen soruyu cevaplayabilmek için çeşitli kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Dünya’nın bir küre şeklinde olduğunu kanıtlayan olaylar nelerdir?
Cevap:
– Bazı denizciler dünyayı gezerek tekrar başladıkları noktoya dönmüşlerdir.
– Uzaydan çekilen fotoğraflar.
– Denizde uzaklaşan geminin yavaş yavaş kaybolması.
Dünya’nın Yuvarlak Oluşuna Deliller
Cevap:
– Güneş ve ay tutulmasında meydana gelen görüntüler.
– Uzaya çıkan astronotların çekmiş olduğu fotoğraflar.
– Dünyayı gemi ile gezen denizcilerin tekrar başladıkları noktoya dönmeleri.
Bir liman veya deniz kenarında duran bir kişi uzaktan gelen bir geminin önce direklerini ve bacasını, ardından burnunu ve üst kısmını, sonra da geminin gövdesini görür. Bu durumun sebebi nedir? Düşüncelerinizi noktalı yere yazınız.
Cevap: Kıyıya yaklaşan bir geminin ilk önce bacasını, sonra gövdesini, daha sonra tamamını görürürüz. Bunun sebebi dünyamızın oval bir şekle sahip olmasıdır. Dünyamız yuvarlak olduğu için gemiler uzaklaşınca veya yaklaşınca böyle durumlar meydana gelir.
Araştırma Sorusu: Dünya’nın katman modeli nasıldır?
Cevap: Dünyamızın katmanları iç içe girmiş farklı yapı ve özelliklerden meydana gelmektedir. Açıklamak gerekirseEn aşağıda ÇEKİRDEK sonra sırasıyla ATEŞ KÜRE / SU KÜRE/ TAŞ KÜRE ve HAVA KÜRE gelmektedir.
Gerekli Malzemeler: Sarı, kırmızı, mavi, beyaz oyun hamurları, bıçak, kalem, makas, şeffaf poşet.
Örneğin kırmızı oyun hamurundan biraz alıp daire haline getir.onun üstüne sarı ile kapla , onun üstünü de kahverengiyle,onun da üstünü yeşil ve mavi ile kapla.
Oyun hamurlarının temsil ettiği katmanların cevabı ;
kırmızı = çekirdek
sarı = manto
kahverengi = taş küre
yeşil = ormanlar
mavi = su küre
1. Yaptığınız modelde kullandığınız oyun hamurları ile Dünya’nın hangi katmanlarını temsil ettiğinizi aşağıdaki tabloya yazınız.
Oyun hamurunun rengi – Hangi katmanı temsil eder?
Sarı: MANTO’yu temsil eder
Kırmızı: ÇEKİRDEK’i temsil eder
Mavi: SU KÜRE’yi temsil eder
Beyaz: HAVA KÜRE’yi temsil eder
2. Yaptığınız modelde kullandığınız mavi oyun hamurları, niçin beyaz renk oyun hamurunun üzerinde birleştirildi?
Cevap: ( Bunu kendiniz yorumlayınız. )
3. Yaptığınız modelde kürenin etrafına poşet sarmanızın sebebi nedir?
Cevap: Ozon tabakasını temsil etmesi için.
Serhat, Esra ve Özcan şekilleri Dünya’nınkine benzeyen bazı varlıkların isimlerini yazarak listeler oluşturmuştur. Hangi öğrencilerin listelerinde hata vardır? Bu öğrencilerin hataları nelerdir?
Cevap:
SERHAT’IN LİSTESİNDEKİ YANLIŞLAR: ( Hepsi doğru )
ESRA’NIN LİSTESİNDEKİ YANLIŞLAR: Kavanoz, Cam Bardak
ÖZCAN’IN LİSTESİNDEKİ YANLIŞLAR: Muz, Tabak, Salatalık
1. Dünyamızın şeklinin küreye benzediğini kanıtlayan olaylara iki örnek veriniz.
Cevap:
– Uzaydan çekilen fotoğraflar.
– Güneş ve ay tutulması.
2. Dünyamızın şekliyle ilgili olarak eski zamanlarda yaşamış insanların öne sürdüğü görüşler nelerdir?
Cevap: İnsanlar dünyamızın şeklini bir çok şeye benzetmişledir. Teknolojinin gelişmediği zamanlarda deney ve gözlem olmadığı için sadece tahmin ve fikir ile hareket edilmiştir. Eski zamanlarda insanlar dünyayı düz bir tepsiye benzetmiş ve dünyanın bir sonu olduğunu düşünmüşlerdir.
Aşağıdaki görselde verilen model üzerinde Dünya’nın katmanlarını gösteriniz.
Cevap:
SARI RENK : ÇEKİRDEK
TURUNCU RENK: ATEŞ KÜRE
KIRMIZI RENK: TAŞ KÜRE
EN SON DIŞ MAVİ KATMAN: HAVA KÜRE
Uzaydan çekilen fotoğraflarda Dünya’nın büyük bir kısmının mavi görülmesinin sebebi nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bunun temel sebebi dünyamızın büyük bir kımsının denizler ile kaplı olmasıdır. Denizler dünyamızın büyük bir kısmını meydana getirmiş olduğundan dolayu dünyamız uzaydan mavi bir gezegen olarak görünür.
Araştırma Sorusu: Dünya yüzeyinde karaların ve suların kapladığı alanlar arasındaki ilişkiyi nasıl gösterebiliriz?
Cevap: Dünyamızın yüzeyinin 4/3 ‘ü denizler ve okyanuslar ile kaplıdır. İnsan varlığının yaşamını sürdümüş olduğu karalar ise 4/1 ‘ini oluşturmaktadır. Okyanus ve denizlerin oranının bu kadar fazla olması dünyamızda yaşanılabilir alanlarıda kısıtlamaktadır.
Yaptığınız modelde mavi ve kahverengi oyun hamuruyla kapladığınız alanlar hangi katmanları göstermektedir?
Cevap:
MAVİ KATMAN: DENİZLERİ
KAHVERENGİ KATMAN: KARALARI
Araştırma Sorusu: Havanın etkisi hissedilebilir mi?
Cevap: Havayı gözle göremeyiz ama şiddetli rüzgarlarda veya mevsimsel farklılıklarda sıcaklığını veya soğukluğunu hissedebiliriz. Yani sorunun cevabına bir kısmını hissedebiliriz diyebiliriz.
Balonun ağzını yüzünüze doğru tuttuğunuzda serinlik hissetmenizin sebebi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Balondan ani şekilde çıkan hava yüzüme soğuk hava dalgası gönderdi. Bunun sebebi balonun içinde sıkışan havanın aniden serbest bırakılmasıdır.
Aşağıda Dünya mızı oluşturan kara, hava ve su katmanlarına ait bazı özellikler verilmiştir. Bu özellikleri, katmanların isimlerinin yazılı olduğu zarflarla eşleştiriniz. Eşleştirmeyi yaparken varlıkların başındaki numaraları örnekteki gibi zarflara yazınız.
Kara Katmanı: 1, 6, 10
Su Katmanı: 4, 5, 9
Hava Katmanı: 2, 3, 8
Aşağıdaki resimde gördüğünüz numaralandırılmış yerlerden hangisinin kara, hava veya su katmanı olduğunu noktalı yerlere yazarak belirtiniz.
Cevap:
1 – HAVA
2 – KARA
3 – SU
Aşağıdaki fotoğraflarda görülen yerlerin Dünya’nın hangi katmanında olduklarını altlarında verilen noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
1 – KARA KATMANI
2 – HAVA KATMANI
3 – SU KATMANI
Aşağıdaki numaralandırılmış ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki parantezin içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını altta verilen noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
1. ( D ) Bir yerden havalanan uçak, hep aynı yöne doğru uçarsa havalandığı yere geri döner.
2. ( Y ) Dünya’mızın şekli kareye benzer.
3. ( D ) Eski dönemlerde yaşamış bazı insanlar Dünya’nın bir öküzün boynuzunda durduğuna inanırlardı.
4. ( D ) Hava katmanı, Dünya’yı çepeçevre sarar.
5. ( Y ) Dünya yüzeyinin büyük bir kısmı karalarla kaplıdır.
6. ( Y ) Karada yaşayan canlıların suya ihtiyacı yoktur.
7. ( D ) Hava katmanının etkilerini günlük yaşamda hissederiz.
8. ( D ) Dünya’mızın yüzeyinde karalar ve sular yer alır.
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Cevap Anahtarı ;
1- A
2- C
3- B
4- B
5- B
6- C
7- B
8- A
Çevrenizi tanımak için hangi organlarınızı kullanırsınız?
Cevap: Çevremi tanımak için bir çok organımı kullanırım. Bu organlarımın başında duyu organlarım gelir. Çevremi tanımak için, koklamam, duymam, görmem ve dokunmam gerekmektedir. Bu yüzden çevremi tanımak için beş duyu organımın hepsini kullanırım.
1. Yazar, derenin kıvrıldığını ve gülün kırmızı olduğunu hangi organıyla algılar?
Cevap: Yazar derenin kıvrıldığını Gözü ile algılar.
2. Yazar, gülün kokusunu hangi organıyla algılar?
Cevap: Yazar gölün kokusunu burnunun yardımı ile algılar.
3. Yazar, çilli horozun sesini hangi organıyla algılar?
Cevap: Yazar çilli horozun sesini kulağının yardımı ile algılar.
4. Yazar, pınardan akan suyun soğuk olduğunu hangi organıyla algılar?
Cevap: Ten’i ile hissetmiştir. ( Dokunarak, Elleri ile. )
5. Yazar, elmanın tadının ekşi olduğunu hangi organıyla algılar?
Cevap: Yazar bunu dilinin yardımı ile başarmıştır.
Neler Gözlemlediniz?
Bilgi kartlarındaki organların adlarını ve görevlerini aşağıdaki tabloya yazınız.
Cevap:
Bilgi kartlarında ki organların isimleri ve görevleri şu şekildedir ;
Göz : Görme
Kulak : Duyma
Aşağıda verilen soruyu cevaplayabilmek için çeşitli kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız. Koku ve tat alma duyularımız arasında bir ilişki var mıdır?
Cevap: Koku ve tat alma duyu organlarımız arasında tabi ki bir ilişki vardır. Mesela burnumuzu kapatarak bir meyve yersek o meyvenin ne olduğunu anlamamız güç olabilir. Bu yüzden yediğimiz gıdanın kokusunu almak önemlidir.
Yiyeceğin adı – Yiyeceği doğru bildi mi?
Cevap:
Yiyeceğin Adı : Elma : Yiyeceği bilmekte zorlandı.
Yiyeceğin Adı : Salatalık : Yiyeceği bilmekte zorlandı.
Yiyeceğin Adı : Domates : Yiyeceği bilmekte zorlandı.
7. Diğer iki arkadaşınızın da gözlerini bağlayınız. Arkadaşlarınızın burunları açıkken yiyeceklerden tatmalarını sağlayınız.
8. Arkadaşlarınıza, tadına baktıkları yiyeceğin ne olduğunu sorunuz. Arkadaşlarınızın cevaplarına göre aşağıdaki tabloyu doldurunuz.
Yiyeceğin adı – Yiyeceği doğru bildi mi?
Cevap:
Yiyeceğin Adı : Elma : Yiyeceği bilmekte zorlandı. Fakat kokusunu alınca daha rahat tahmin etti.
Yiyeceğin Adı : Salatalık : Yiyeceği bilmekte zorlandı. Fakat kokusunu alınca daha rahat tahmin etti.
Yiyeceğin Adı : Domates : Yiyeceği bilmekte zorlandı. Fakat kokusunu alınca daha rahat tahmin etti.
Neler Gözlemlediniz?
Burunları açık olan öğrenciler mi yoksa kapalı olan öğrenciler mi besinlerin tadını hatasız algıladı? Sizce bu durumun sebebi nedir?
Cevap: Bunun sebebi koku ve tat alma duyularının bir arada çalışırsa daha etkili olacağıdır. Bu iki duyu organından birisi kullanılmazsa bu tür işlemlerde zorlanırız.
Düşünelim – Cevaplayalım
Aşağıda verilen sorunun cevabını noktalı yerlere yazınız.
Tat alma duyusu zayıflayan bir kişi sizce günlük hayatında ne gibi zorluklar yaşayabilir?
Cevap: Tat alma duyumuzu günlük hayatta sıkça kullanırız. Yediğimiz yemeklerin tadını, bir şeyi kontrol ederken sürekli tat alma duyumuzu kullanırız. Eğer tat alma duyu organımız zayıflasaydı veya hiç olmasaydı hayat bizim için çok zor olurdu. Eğer böyle bir durumlar karşı karşıya kalsaydık yediğimiz yemeklerin tadını alamazdık ve ne yediğimizden hiç bir şey anlamazdık.
DUYU ORGANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİYİ FARK EDELİM
Yiyeceği doğru bildi mi?
Cevap:
Yiyeceği doğru bildi mi?
Cevap:
Düşünelim- Cevaplayalım
Tat alma duyusu zayıflayan bir kişi sizce günlük hayatında ne gibi zorluklar yaşayabilir?
Cevap: Tat alma duyusu zayıflayan bir kişi yediği yemeklerden zevk alamaz. Yediği yiyeceği gözü kapalıyken çok zor anlar, ne yediğini bilemez.
Yukarıda, Yalçın’ın günlüğünden bir sayfa okudunuz. Yalçın’ın, altı çizilerek numaralandırılmış durumlarda duyu organlarından hangisini kullandığını aşağıya örnekteki gibi yazınız.
Cevap: Yukarıda yazılan günlükte bahsedilen duyu organları şu şekildedir ;
1: Göz
2: Kulak
3: Dil
4: Kulak
5: Deri
6: Burun
Duyu organlarının sağlığının korunması için dikkat edilmesi gerekenlerden bazıları aşağıda numaralandırılmıştır. Bu numaraları örnekteki gibi kutucuklara yazarak resimler ile eşleştiriniz.
1. Çok güçlü veya çok zayıf ışıkta ders çalışmamalıyız.
2. Çok yüksek sesle müzik dinlememeliyiz.
3. Dişlerimizi fırçalamalıyız.
4. Aşırı sıcak veya soğuk besinler tüketmemeliyiz.
5. Bilgisayar ve televizyon ekranına çok yakından bakmamalıyız.
6. Bilmediğimiz maddeleri koklamamalıyız.
7. Gürültülü ortamlardan kaçınmalıyız.
8. Haftada en az iki defa banyo yapmalıyız.
1: GÖZ : Çok güçlü veya çok zayıf ışıkta ders çalışmamalıyız. Bilgisayar ve televizyon ekranına çok yakından bakmamalıyız.
2: BURUN : Bilmediğimiz maddeleri koklamamalıyız. Haftada en az iki defa banyo yapmalıyız.
3: KULAK: Çok yüksek sesle müzik dinlememeliyiz. Gürültülü ortamlardan kaçınmalıyız.
4: DİL: Dişlerimizi fırçalamalıyız. Aşırı sıcak veya soğuk besinler tüketmemeliyiz.
5: EL-DOKUNMA: Dişlerimizi fırçalamalıyız.
Aşağıdaki çizelgede organlarla ilgili verilen soruyu örnekteki gibi cevaplayınız.
Cevap:
Organlarımız – Duyu Organı mıdır?
Beyin: hayır
Kol: hayır
Dil: Evet
Bacak: hayır
Burun: Evet
Göz: Evet
Kulak: Evet
Kalp: hayır
Deri: Evet
Duyu organlarının özellikleri ile duyu organlarını aşağıda verilen örnekteki gibi eşleştiriniz.
Duyu Organlarının Özellikleri – Duyu Organları
Deri, Dil, Burun, Göz, Kulak
Cevap:
Sesleri işitmemizi sağlayan duyu organımızdır. (kulak)
Görevini yalnızca ışığın varlığında gerçekleştirebilir. (göz)
Besinlerin tadını algılamamızı sağlayan duyu organımızdır. ( Dil)
Besinlerin kokusunu algıladığımız duyu organımızdır. (burun)
Havanın sıcak mı, soğuk mu olduğuna karar vermemizi sağlayan duyu organımızdır. (Deri)
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri altta verilen ifadelerden uygun olanıyla tamamlayınız.
Kulak, Işık, Koku, Sigara, Gürültü
Cevap:
1. Burun………..Koku.………alma organımızdır.
2………..Kulak.…………. çevreden gelen sesleri işitmemizi sağlayan duyu organımızdır.
3. Göz, çevreden aldığı…….Işık….………..sayesinde görmemizi sağlar.
4. Kulak sağlığına dikkat etmek için……Gürültü….…………ortamlardan uzakdurmalıyız.
5. Burun sağlığını korumak için………. Sigara.……….. içilen ortamlarda bulunmamalıyız.
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Cevap Anahtarı :
1- B
2- C
3- A
4- B
5- A
Koşu yarışmasında birinci olmak isteyen bir öğrenci sizce nasıl koşmalıdır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Koşu yarışmasında birinci olmak isteyen bir öğrenci diğer öğrencilerden daha çok antreman yapmalı ve daha hızlı adımlar atarak yarışmalıdır.
Araştırma Sorusu: Yaşadığınız çevrede hareket hâlinde olan varlıklar nelerdir?
Cevap: Çevremde hareket halinde bir çok canlı vardır. Bunlara örnek olarak kedileri, köpekleri, insanları ve kuşları örnek olarak verebiliriz.
Hareket Eden Varlıklar
Canlı Varlıklar
İnsanlar
Hayvanlar
Bitkiler
Hareket halindeki varlıklar da
İnsanlar
Hayvanlar
Neler Gözlemlediniz?
İsimlerini tahtaya yazdığınız varlıklardan hangilerinin hareket özellikleri birbirine benzemektedir?
Cevap: Bu canlıların ileriye doğru gitme yani ilerleme özellikleri bir birine benzemektedir.
Aşağıdaki tablonun aynı satırında verilen varlıklardan hangisinin daha hızlı olduğunu örnekteki gibi yazınız
Cevap:
Varlıklar – Hangisi Daha Hızlıdır ?
Solucan, Kuş: Kuş solucandan daha hızlıdır.
Tavuk, Köpek: Köpek tavuğa göre daha hızlıdır
Tırtıl, Kedi: Kedi tırtıla göre daha hızlıdır
Kaplan, Kaplumbağa: Kaplan kaplumbağaya hızlıdır
Araştırma Sorusu: Yokuş aşağı inen veya yokuş yukarı çıkan arabanın hızında ne tür bir değişiklik olur?
Cevap: Yokuş aşağı çıkan bir araba yavaş hareket eder. Yokuş aşağı inen bir araç hızlıdır.
Neler Gözlemlediniz?
1. Oyuncak arabanın yokuş aşağı inerken yaptığı hareketin türü nedir?
Cevap: Oyuncak arabanın yokuş aşağı inmesinde yaptığı hız dikkatimi çekmiştir.
2. Oyuncak arabanın yokuş yukarı çıkarken yaptığı hareketin türü nedir?
Cevap: Bu yolda çok zorlanmıştır.
Siz de sallanma hareketi yapan varlıklara örnekler veriniz.
Cevap: Döner sandalye, Helikopterin pervanesi, tekerlek.
Siz de dönme hareketi yapan varlıklara örnekler veriniz.
Cevap: Gezegenler, dansçılar.
Siz de yön değiştirme hareketi yapan varlıklara örnekler veriniz.
Cevap: Arabalar, Gemiler, uçaklar ve insanlar.
Aşağıdaki tabloda görselleri verilen varlıkların ortak özelliklerini noktalı yerlere yazınız.
Varlıklar : Dönme Dolap , Vantilatör, Tekerlek
Ortak Özellikleri : Dönme hareketi yapmaları.
Varlıklar : Salıncak, saat, Yaylı sandalye.
Ortak Özellikleri : Sallanma hakareti yapmaları.
Top oynarken size doğru gelen topu durdurmak için nasıl davranırsınız? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bana doğru gelen bir topu durdurmak için ayağımı veya elimi kullanırım. Topun şiddetini bu şekilde yavaşlata bilirim.
Araştırma Sorusu: Hava, cisimleri hareket ettirir mi?
Cevap: Hava cisimler hareket ettirebilir. Hava görünmez olabilir fakat etkileri vardır. Rüzgar gülleri, uçurtmalar ve balonları hareket ettire bilmektedir.
Neler Gözlemlediniz?
1. Pinpon topunun havalanmasını sağlayan etki nedir?
Cevap: Pinpon topunun havalanmasını sağlayan etki havanın gücüdür.
2. Suyun hareket etmesini sağlayan etki nedir?
Cevap: Suyu hareket ettiren unsur havanın gücüdür.
Düşünelim – Cevaplayalım
Halat çekme oyunu, iki arkadaş grubuyla oynanan bir oyundur. Sizce bu oyunda halata uygulanan kuvvetin türü nedir?
Cevap: Bence bu oyunda uygulanan kuvvet çekme kuvvetidir. İki grupta halatı çekerek rakibi kendilerine doğru çekmeye çalışırlar.
Araştıralım – Anlatalım
Aşağıda verilen soruyu cevaplayabilmek için çeşitli kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Günlük yaşamda kuvvetin etkisiyle yön değiştiren cisimler nelerdir?
Cevap: Günlük hayatta kuvvetin etkisi ile arabalar, toplar ve bir çok aletler yön değiştirmektedir.
Araştırma Sorusu: Kuvvet etkisiyle cisimlerin yönü değişebilir mi?
Cevap: Kuvvet uygulanan cisimler yön değiştirebilir.
Neler Gözlemlediniz?
1. Havaya atarak çarpıştırdığınız balonların hareketinde ne tür bir değişiklik gözlemlediniz?
Cevap: Havaya attığım balonlar bir birine çarparak aksi yönlere gitmiş ve yön değiştirmiştir.
2. Hareket hâlindeyken ipini sağa veya sola doğru çektiğiniz oyuncak arabanın hareketinde ne tür bir değişiklik gözlemlediniz?
Cevap: Hareket halinde ki oyuncak arabayı ip yardımı ile sola veya sağa doğru çektim ve arabanın yönünü değiştirdi.
Aşağıdaki fotoğraflarda itme ve çekme kuvveti uygulayan varlıkları örnekteki gibi belirtiniz.
Cevap: Oyun oynarken kullandığımız uçurtmalara hava itme kuvveti uygulamaktadır. Bunun yanı sıra uçurtmayı kullanan kişi ise uçurtmaya çekme kuvveti uygular.
Aşağıdaki numaralandırılmış ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki parantezin içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını altta verilen noktalı yerlere yazınız.
1. ( Y ) Bir cismi hareket ettirerek kendimizden uzaklaştırmaya çekme denir.
2. ( Y ) Futbol oyununda topa sadece çekme kuvveti uygulanabilir.
3. ( D ) Hareket halindeki cisimleri hızlandırmak için hareketin yönünde kuvvet uygulamalıyız.
4. ( D ) Duran cisimleri iterek hareket ettirebiliriz.
5. ( Y ) Kuvvetin, cisimler üzerinde sadece yön değiştirme etkisi vardır.
6. ( D ) Çok hızlı hareket eden cisimleri durdurmaya çalışmamalıyız.
7. ( Y ) Çığ, aşırı yağış sonucunda biriken suyun etkisiyle oluşan bir doğa olayıdır.
Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.
1. Hızlanma, yavaşlama, dönme, sallanma ve yön değiştirme hareketlerini yapan cisimlere üçer örnek veriniz.
– Hızlanma : Araba, uçak, tren
– Yavaşlama – Piste inen uçak, fren yapan araç, yavaşlayan tren.
– Dönme – Tekerlek, sandalye, pervane
– Sallanma – Salıncak, ağaçlar, yapraklar.
– Yön değiştirme : Hareket halindeki araba, insanlar, gemiler.
2. Günlük yaşamda hareketli cisimlerin sebep olabileceği tehlikeler nelerdir?
Cevap: Gümlük hayatta hareketli olan bir çok cisim vardır. Bunlardan birisi ise en sık olarak gördüğümüz ve kullandığımız arabalardır. Arabalar kurallara uyulmadığı zaman mal ve can kaybına sebep ola bilecek hareketli cisimlerdir.
Altta bazı varlıkların yaptıkları hareketler numaralandırılarak verilmiştir. Bu varlıklar ile aşağıdaki zarflarda verilen hareket türlerini örnekteki gibi yazarak eşleştiriniz.
1. Salıncakta sallanan çocuk
2. Hava alanına inen uçak
3. Aniden frenine basılan araba
4. Hareket eden tekerlek
5. Yolcu aldıktan sonra perondan uzaklaşan tren
6. Saatin akrep ve yelkovanı
7. Hava alanından kalkan uçak
8. Hareket eden vantilatör pervanesi
9. Çarpışan arabaların hareketi
10. Virajı dönen otomobil
Hızlanma: 5,7
Yavaşlama: 2,3
Sallanma: 1
Dönme: 4,6,8
Yön değiştirme: 9,10
Aşağıdaki cümlelerde verilen noktalı yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.
Hareket, Sallanma, Yön Değiştirme, Dönme, Yavaşlama, Çekme, Hızlanma, İtme, Sel, Çığ
1. Masa tenisi oynayan öğrenciler pinpon topuna …itme… kuvveti uygulayarak pinpon topunun …yön… değiştirme hareketi yapmasını sağlar.
2. Halat çekme oyununda öğrenciler halata …çekme… kuvveti uygularlar.
3. Kırmızı ışığın yandığını gören bir şoför, frene basarak otomobilin …yavaşlama… hareketi yapmasına neden olur.
4. Yüksekten bırakılan top, yere düşerken …hızlanma… hareketi yapar.
5. Duvar saatinin sarkacı…hareketi… yapar.
6. Bisikletin pedallarını çevirdiğimizde tekerlekler …dönme… hareketi yapar.
7. ….Hareket…. eden cisimleri durdurmaya çalışmak olumsuz sonuçlara neden olabilir.
8. …sel… ve …çığ… can ve mal kaybına sebep olan doğa olaylarıdır.
Aşağıdaki öğrenciler hareketli cisimlerin sebep olduğu tehlikelerden korunmak için yaptıkları davranışları ifade ediyorlar. Noktalı yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.
Okuldan eve giderken daima kaldırımdan yürüyorum.Çünkü…. Araçlar bana çarparak bana zarar verebilir.
Okul koridorunda koşarak hareket etmiyorum.Çünkü… Arkadaşlarıma çarparak düşebilir ve kendime zarar verebilirim.
Servis hareket halindeyken oturduğum koltuktan kalkmıyorum Çünkü…. Servis ani fren yaparsa yere düşebilir zarar görebilirim.
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Cevap Anahtarı :
1- A
2- B
3- B
4- C
Yere düşen plastik top mu yoksa vazo mu kırılabilir? Sizce bu durumun sebebi nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yere düşen vazo kırılır fakat plastik top kırılmaz. Bunun sebebi vazonun katı ve kırılgan bir maddeden yapılmasıdır.
1. Ayşegül zilin sert, fes kumaşının yumuşak olduğunu sizce nasıl anlamıştır?
Cevap: Elleri ile algılamıştır.
2. Ayşegül, Mersin’in Silifke yöresine ait kıyafetlerin rengârenk olduğunu hangi duyu organını kullanarak algılamıştır?
Cevap: Gözleri ile algılamıştır.
3. Ayşegül, stantlardan gelen yiyeceklerin kokularını ve tatlarını hangi duyu organını kullanarak algılamıştır?
Cevap: Burnu ile algılamıştır.
Biz de gün içinde Ayşegül gibi birçok maddeye dokunuyoruz. Bazı maddeleri tadıyor, bazı maddeleri ise kokluyoruz. Peki sizce bütün maddeler aynı özellikte midir? Maddelerin özelliklerini sizce nasıl algılarız? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Tabi ki bütün maddeler aynı değildir. Maddeler fiziksel olarak farklılık göstere bilir. Bazı maddeler sıvı bazıları yumuşak, bazıları sert olabilir.
Araştırma Sorusu: Maddeler beş duyu organıyla nasıl nitelendirilir?
Cevap: Maddelere dokunarak, bakarak, koklayarak, duyarak ve tadına bakarak nitelendire biliriz.
Sert mi yoksa yumuşak mı?
Plastik bardak: Yumuşak
Metal kaşık: Sert
Bulaşık süngeri: Yumuşak
Porselen tabak: Sert
Esnek mi?
Plastik bardak: esnek
Metal kaşık:
Bulaşık süngeri: Esnek
Porselen tabak:
Tadı Nasıldı ?
Şeker: Tatlı
Su: Tatsız
Limon: Ekşi
Kokusu Var mı ?
Şeker: Yok
Su: Yok
Limon: Var.
Pürüzlü mü ?
Plastik Bardak: Pürüzsüz
Metal Kaşık: Pürüzsüz
Bulaşık Süngeri: Pürüzlü
Portakal: Pürüzlü
Pürüzsüz mü ?
Plastik Bardak: Pürüzsüz
Metal Kaşık: Pürüzsüz
Bulaşık Süngeri: Pürüzlü
Portakal: Pürüzlü
Maddenin Özelliği – Maddenin özelliğini hangi duyu organınızla algıladınız
Serlik/yumuşaklık: el ile dokunarak
Esneklik: el ile esneterek
Kırılganlık: el ile eğip bükerek
Renk: göz ile görerek
Tat: dil ile tadarak
Koku: burun ile koklayarak
Pürüzlü/Pürüzsüz olma: el ile dokunarak
Araştırma Sorusu: Pürüzsüz bir yüzey, pürüzlü hâle getirilebilir mi?
Cevap: Böyle bir şeyi bir takım işlemlerden sonra yapabiliriz.
Pürüzsüz bir yüzeyi, pürüzlü hâle getirmek için neler yapılabilir?
Cevap: Pürüzsüz bir yeri yıpratarak, kırarak ve bir takım işlemlere sokarak pürüzlü bir hale getire biliriz.
Futbol topu niçin plastikten yapılmıştır? Futbol topu plastik yerine süngerden yapılsaydı ne olurdu?
Cevap: Futbol topu futbolcuların Futbol oynaya bilmeleri için tasarlanan belirli bir sertlik ve ağırlığı olan bir yapıdır. Futbol topu süngerde yapılsaydı Futbol oynamak çok zor olur ve zevksiz bir oyun olurdu.
Anahtarlar niçin demirden yapılmıştır? Anahtarlar demir yerine camdan yapılsaydı ne olurdu?
Cevap: Anahtarları kapımızı açmak için kullanırız. Sürekli kullandığımız ve kuvvet uyguladığımız bir cisim olduğu için sağlam bir madde olan demirden yapılmıştır. Demir yerine camdan yapılsaydı hemen kırılır ve işlevini kaybederdi.
Kıyafetlerinizde esnek bir madde olan kumaş yerine sert bir madde kullanılsaydı ne olurdu?
Cevap: Kıyafetlerimiz sert bir maddeden yapılsaydı elbiselerimiz çok ağır olurdu. Bunun yanı sıra sert olan elbiseler hareketimizi kısıtlar ve bize rahatsızlık verirdi.
Yapılacak Çalışmalar
1. Aşağıdaki tabloda verilen görevlerden birini seçiniz.
2. Görevi yerine getirmeden önce hangi güvenlik tedbirlerini almanız gerektiğini belirleyiniz.
3. Belirlediğiniz güvenlik tedbirlerini noktalı yerlere yazınız.
4. Güvenlik tedbirlerini alarak seçtiğiniz görevi yerine getiriniz.
Cevap: yerine getirmek istediğim görev ; Hafta sonu aile büyükleriniz temizlik yaparken onlara yardım ediniz. başlıklı görevdir.
Görevler – Bu görevleri yerine getirirken alınması gereken güvenlik tedbirleri
Cevap: Bu görevi yerine getirirken temizlik ürünlerine dikkat etmeli ve büyüklerimizin kontrolü altında hareket etmeliyiz.
Aşağıda verilen soruyu cevaplayabilmek için çeşitli kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
1. Yasemin, cam bardağın sert mi, yumuşak mı olduğunu dokunarak anlamaya çalışıyor.
2. Murat, kâğıt kesmek için makas kullanıyor.
3. Yeliz, maket yaparken yapıştırıcı kullanıyor.
Yasemin, Murat ve Yeliz’in yukarıda belirtilen durumlarda hangi güvenlik önlemlerini almaları gerekir?
1. Yasemin bu deneyi yaparken elini kesmemek için dikkatli davranmalıdır.
2. Murat makas ile elini kesmemek için çok dikkat etmelidir.
3. Yeliz yapıştırıcı kullanırken tenine temas ettirmemelidir.
Pürüzlü Madde – Pürüzsüz Madde
Mermer tezgâh (Pürüzsüz madde)
Televizyon ekranı (Pürüzsüz madde)
Ağaç kabuğu (Pürüzlü madde)
Ayna (Pürüzsüz madde)
Buruşturulmuş kâğıt (Pürüzlü madde)
Çakıl taşı (Pürüzlü madde)
Sert Madde – Yumuşak Madde
Demir bilye (Sert madde)
Taş (Sert madde)
Bulaşık sünger (Yumuşak madde)
Pamuk (Yumuşak madde)
Kazak (Yumuşak madde)
Tahta masa (Sert madde)
Hangi öğrencilerin söylediği doğru?(D) – Hangi öğrencilerin söylediği yanlış?(Y)
Hangi öğrencilerin söylediği doğru? Esma, Bora, Necla
Hangi öğrencilerin söylediği yanlış? Yasin, Sevil
Rüzgarlı havalarda sokakta yürürken niçin yüzünüzde serinlik hissedersiniz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bunun sebebi rüzgarın şiddetli olarak yüzümüze gelmesidir. Rüzgar normalden hızlı olarak estiği zaman bizlerde bir serinlik hissi uyandırır.
Araştırma Sorusu: Çevrenizde bulunan katı, sıvı ve gaz haldeki maddeler nelerdir?
Cevap:
Katı hâldeki maddeler: Taş, Kapı, Telefon, Bilgisayar, duvar, pencere.
Sıvı hâldeki maddeler: Meyve suyu, soda, kola, su.
Gaz hâldeki maddeler: Hava, oksijen, su buharı, doğal gaz.
Yapılan çalışmalardan yola çıkarak aşağıdaki noktalı yerleri uygun ifadelerle doldurunuz.
Cevap:
Masa: Katı
İp: Katı
Top: Katı
Dere: Sıvı
Ayran: Sıvı
Hava: Gaz
Aşağıda numaralandırılarak verilmiş cümlelerde ne ifade edildiğini bularak bulmacada verilen kutucuklara yazınız. Bulmacadaki mavi kutucuklarda yukarıdan aşağıya bir şifre gizlidir. Şifreyi bulunuz ve bulmacanın altındaki kutucuklara yazınız.
1. Maddelerin dilimizle algıladığımız niteliği.()
2. Çizilmesi ve kırılması zor olan katı maddeler.()
3. Su dolu çaydanlığı ısıttığımızda oluşan gaz madde.()
4. Dokunduğumuzda yüzeyinde girinti ve çıkıntı olan maddeler.()
5. Maddelerin beş duyu organımızla algıladığımız özellikleri.()
6. Kalem, masa ve muzun hâli.()
7. Yere düştüğünde kırılan maddeler.()
8. Kuvvetin etkisiyle şekli değişebilen, kuvvetin etkisi ortadan kalktığında eski şekline dönebilen maddeler.()
9. Cam ve porselen gibi dış yüzeyinde girinti ve çıkıntı olmayan maddeler.()
1 – TAT
2- SERT
3- SUBUHARI
4- PÜRÜZLÜ
5- NİTELİK
6- KATI
7- KIRILGAN
8- ESNEK
9- PÜRÜZSÜZ
ŞİFRE : TEBRİKLER
Aşağıdaki tabloda görselleri verilen maddelerle ilgili soruları cevaplandırınız.
A. Tabloda verilen maddelerden hangisi veya hangileri kırılgandır?
Cevap: 1-6
B. Tabloda verilen maddelerden hangisi veya hangileri serttir?
Cevap: 2-5-9-7
C. Tabloda verilen maddelerden hangisi veya hangileri yumuşaktır?
Cevap: 3-8-4
D. Tabloda verilen maddelerden hangisi veya hangileri pürüzlüdür?
Cevap: 2-5
1. Dokunmamızın ve tatmamızın tehlikeli olduğu maddelerle çalışırken hangi güvenlik önlemlerini almalıyız?
Cevap: Buna önlem almak için, maske gözlük ve çeşitli koruyucu özellikleri olan ürünler kullanmalıyız.
2. Çevrenizdeki maddelerden katı, sıvı ve gaz hâlde olanlara hangi örnekleri verebilirsiniz?
Cevap: Çevremde katı olarak taşları, sıvı olarak denizleri, gaz olarak ise su buharını örnek vere bilirim.
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Cevap Anahtarı :
1- C
2- B
3- A
4- B
5- C
6- C
7- B
8- A
9- A
Evimizde ampuller olmasaydı ne gibi zorluklar yaşardık? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Evimizde ampullerin çok büyük bir yeri vardır. Ampuller geceleri evimizi aydınlatmamızı sağlar. Ampullerin olmadığını düşünürsek karanlıklar içinde bir hayat yaşardık.
1. Deniz fenerleri olmasaydı, deniz taşıtları sizce ne gibi zorluklarla karşılaşırdı?
Cevap: Deniz fenerleri olmasaydı deniz araçları ilerlemekte zorluk çekerlerdi.
2. Ampuller olmasaydı günlük hayatınızda ne gibi zorluklar yaşardınız?
Cevap: Ampuller olmasaydı hayatımızın bir kısmı karanlıklar içinde geçerdi. Bu durum bir çok olumsuzluğu beraberinde getirirdi.
Araştırma Sorusu: Görme olayının gerçekleşmesi için ışık gerekli midir?
Cevap: Görmemiz için görmek istediğimiz alana ışık vurması şarttır. Karanlıklarda bir cismi görmek veya algılamak oldukça zordur.
1. Arkadaşınız, hangi kutuda bulunan malzemelerin neler olduğunu doğru bildi? Sizce bu olayın sebebi nedir?
Cevap: Arkadaşım 2. kutuda bulunan malzemelerin ne olduğunu bildi. Bunun sebebi ışığın bu kutuyu aydınlatıp görmesini sağlamasıydı.
2. Işık ile görme arasında sizce nasıl bir ilişki vardır?
Cevap: Bir cismi göre bilmemiz için cisme ışık vurması gerekmektedir. İnsan gözünün göre bilmesi için ışığın yardımına ihtiyacı vardır.
Aşağıdaki numaralandırılmış ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki parantezin içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını altta verilen noktalı yerlere yazınız.
1. (D) Karanlık ortamlarda cisimleri görmekte zorlanırız.
2. (Y) Görme olayının gerçekleşmesi için ışık gerekli değildir.
3. (D) Araba farları sürücülerin yolu ve çevredekileri görmeleri için gerekli ışığı sağlar.
4. (Y) Cisimleri sadece güneş ışığı varken görebiliriz.
5. (D) El fenerleri gece karanlığında cisimleri görmemizi sağlar.
6. (D) Ampuller olmasaydı gece olduğunda mum ışığında ders çalışırdık.
7. (Y) Aydınlık ortamlarda cisimleri göremeyiz.
Çevrenizdeki varlıklardan hangileri ışık yayar? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bildiğim kadarı ile çevremde ışık saçan canlı ateş böceğidir. Geceleri daha belirgin olarak ışık saçan canlı ateş böceğidir.
Aşağıdaki resimleri dikkatle inceleyiniz. Bu resimlerde gördüğünüz ışık yayan cisimleri belirleyerek yanlarında verilen noktalı yerlere yazınız.
Cevap: Görsellerde farklı varlıklar ve aletler farklı şekilde ışık saçmaktadır.
Neler Gözlemlediniz?
Görsellerini kartlara yapıştırdığınız ışık kaynaklarının türlerini aşağıya yazınız.
Cevap:
Doğal Işık Kaynakları: yıldırım, ateş böceği ve fener balığı gibi bazı balıklar Güneş, yıldızlar, şimşek,
Yapay Işık Kaynakları: trafik ışıkları, kandil ve meşale Ampul, mum, fener, gaz lambası
Sınıfta arkadaşlarınızla ortak karar vererek doğal ses kaynakları ve yapay ses kaynakları arasındaki farkları belirleyiniz. Ulaştığınız sonuçları aşağıdaki tabloda verilen noktalı yerlere yazınız.
Cevap: Yukarıda bulunan tabloya göre doğal ve yapay ses kaynaklarını listelemek gerekirse ;
Doğal ses kaynaklarının bulunduğu görseller : 1-3-8-6
Yapay ses kaynaklarının bulunduğu görseller : 5-4-7-2-9
Neler Gözlemlediniz?
Yaptığınız davul, doğal ses kaynağı mıdır yoksa yapay ses kaynağı mıdır? Neden?
Cevap: Etkinlik için yaptığım davuldan çıkan ses yapay ses kaynağıdır. Bunun sebebi davulun insan eli ile yapılmasıdır.
1. Tabloda verilenlerden hangileri doğal ses kaynağıdır?
Cevap: Tabloya göre doğal ses kaynakları ; 1-6-3-8 numaralı görsellerdir.
2. Tabloda verilenlerden hangileri yapay ses kaynağıdır?
Cevap: Tabloda verilen görsellere göre ; 5-4-2-9-7 numaralı görsellerdir.
Bir okçu aşağıda gördüğünüz hedef tahtasında, doğru ifadelerin bulunduğu alanlara birer atış yapacaktır. Buna göre okçu kaç puan toplar?
Cevap: Okçu doğru hedefleri vuracaksa eğer 12-6-10 puanlı hedefleri vurmalıdır. Bu puanların toplamı ( 6 + 10 + 12 = 28 ) yapar. Cevap 28 puandır.
Aşağıda gördüğünüz labirentin içinde bazı ışık kaynaklarının adı verilmiştir. Eve giderken yolunu kaybeden Yasemin’in doğal ışık kaynaklarını takip ederek evine ulaşmasını sağlayınız.
Cevap :
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri altta kutu içinde verilen ifadelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız. İfadelerden bazılarını birden çok kez kullanabilirsiniz.
Cevap:
Doğal, Yapay, Işık, İcat, Güneş, Şimşek, Kaynak, Gaz Lambası
1. …Işık… cisimleri görmemizi sağlar.
2. …Güneş… ve …Yıldız… doğal ışık kaynağıdır.
3. Ampul …yapay… ışık kaynağıdır.
4. Doğal ışık kaynakları kendiliğinden ışık yayar.
5. Güneş, ateş böceği ve yıldızlar…doğal… ışık kaynaklarıdır.
6. …Yapay… ışık kaynakları ışık yaymak için başka bir varlığa ihtiyaç duyar.
7. …El feneri…yapay ışık kaynağıdır.
8. …Güneş… gündüzleri varlıkları görmemizi sağlayan ışık kaynağıdır.
9. Her ışığın üretildiği bir …enerjisi… vardır.
10. Yapay ışık kaynakları insanlar tarafından …icat…edilmiştir.
Etrafı binalarla dolu ve kalabalık olan bir caddedeki trafik polisinin çaldığı düdüğün sesini kimler duyabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Böyle bir durumda trafik polisinin düdüğünü sadece onun yakınında bulunan kişiler duyabilir.
Sizce ışık gibi sesin de bir kaynağı var mıdır?
Cevap: Evet sesinde ışık gibi bir çıkış kaynağı vardır.
Anneniz ile aynı odadayken sesini rahatlıkla duyabilirsiniz.Fakat anneniz size mutfaktan seslendiğinde sesini duymanız zorlaşır. Sizce bu durumun sebebi nedir?
Cevap: Annem ile aynı odada iken sesini daha iyi duyarım çünkü onun sesinin bana ulaşmasını engelleyecek fiziksel bir engel yoktur. Fakat annem bana mutfaktan seslendiği zaman sesini duymakta güç çekerim. Bunun sebebi sesin dalgalar halinde yayılmasıdır. Dalgalar mutfaktan çıkıp benim bulunduğum odaya gelene kadar bir çok engele (Dolap,duvar,kapı) çarpa bilir. Bunun sonucunda da ses dalgalarının gücü azalır ve bir kısmı bize ulaşır.
Araştırma sorusu:İnsan kulağı her sesi işitebilir mi ?
Cevap: İnsan kulağı bir çok sesi işitip ayırt edebilecek özelliğe sahip olsa da her sesi işitemez. İnsan kulağı sadece işitebileceği frekanstaki sesleri algılaya bilir.
Deneyde bazı sesleri işittiğiniz hâlde bazı sesleri işitememenizin sebebi nedir?
Cevap: Deneyde çıkarttığımız seslerin şiddetleri farklıydı. Kısık şiddette çıkartılan sesleri işitemedim çünkü kulağım o kadar küçük şiddetteki sesleri işitecek özelliğe sahip değildir.
Hazırlık Sorusu: Yakın çevrenizde gördüğünüz canlı varlıklar nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yakın çevremizde bir çok canlı vardır. Bu canlıların bazıları evlerimizde bazıları ise sokakta yaşamaktadır. Evcil olan hayvanlar kedi ve köpektir. Kedi ve köpekleri evlerimizde ve sokaklarımızda da görmekteyiz. Bunların dışında karınca, sinekler ve kuşları da günlük hayatta sıkça görmekteyiz.
Sözlerini okuduğunuz şarkıda hangi varlıkların isimleri geçmektedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Sözlerini okuduğum şarkıda bir çok varlığın ismi geçiyordu. Söylemek gerekirse bu varlıklar ; kırmızı balık, göl, Balıkçı Hasan, olta, sepet gibi varlıklar geçmekteydi.
Şarkıda isimleri geçen varlıklardan bazıları canlı, bazıları da cansızdır. Varlıklar, canlı varlıklar ve cansız varlıklar olmak üzere iki grupta incelenir.
Canlı varlıklar : Şarkıda kırmızı balık, Balıkçı Hasan karakterleri canlı varlıklardır. Sebebi ise bu varlıkların düşünebilme, hareket edebilme ve üreye bilme yeteneklerine sahip olmalarıdır. Bu özelliklere sahip olan her şey canlı varlıktır.
Sizce şarkıda geçen başka hangi sözler kırmızı balık ve Balıkçı Hasan’ın canlı olduğunun kanıtıdır. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: “Balıkçı hasan seni tutacak, seni sepetine atacak” gibi sözler balıkçının hareket yeteneğine sahip olduğunu gösterir ve bunlar canlı varlıkların özelliklerindendir.
Canlı varlıkların bir diğer özelliği ise yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmeleridir. Şarkıya göre Balıkçı Hasan beslenmek için kırmızı balığı oltayla yakalamaya çalışıyor. Kırmızı balık ise beslenmek için oltanın ucundaki yeme yaklaşıyor.
Siz de çevrenizde bulunan canlı varlıklara örnekler veriniz.
Cevap: Çevremde balı,kuş,sinek,köpek,kedi,tavuk ve karınca gibi bir çok canlı varlık vardır.
Cansız Varlıklar : göl,olta ve sepet gibi varlıklar cansızdır. Çünkü bunların bir kısmı insan üretimi bir kısmı ise doğa mucizesidir. Kendiliğinden hareket edemez, düşünemez ve üreyemezler.
Göl, sepet ve olta canlı varlıklar olmadıkları için beslenmek zorunda da değillerdir. Siz de çevrenizde bulunan cansız varlıklara örnekler veriniz.
Cevap: Çevremde bir çok cansız varlık vardır. Cansız varlıklar hareket edemez, kendiliğinden var olamaz ve üreyemezler. Cansız varlıklara örnek olarak, sandalye, masa, kapı, bilgisayar ve telefon gibi ürünleri örnek olarak verebiliriz.
Saksıda yetişen bir çiçeği gözlemlerseniz çiçeğin zamanla büyüdüğünü ve yaprak sayısının arttığını fark edersiniz. Fakat aynı süre içinde saksı büyümez ve saksıda bulunan toprak miktarı artmaz. Bu durum çiçeğin canlı, saksı ve toprağın cansız olduğunun göstergesidir.
Bazı bitkilerde çiçek bulunur. Çiçek, bitkinin üremesini sağlayan organdır. Portakal, çiçekli bir bitkidir. Portakalın yaşam döngüsüne ait aşağıda verilen diyagramı inceleyiniz.
1. hafta sonunda
2. hafta sonunda
3. hafta sonunda
4. hafta sonunda
Neler Gözlemlediniz?
1. Bir bitkinin gelişebilmesi için nelere ihtiyacı vardır?
Cevap: Bitkinin sağlıklı şekilde büyüyüp gelişe bilmesi için düzenli olarak köklerini sulamamız gerekmektedir. Bunun yanı sıra onu güneş ışığı görebileceği bir yere koymalıyız.
2. Bir bitki gelişirken gözlenebilir özelliklerinde ne gibi değişiklikler görülür?
Cevap: Bitki gelişme aşamasındayken yaprakları çıkar ve zaman geçtikçe de sayısı artar. Bunun dışında ise dalları kalınlaşır ve uzar.
NELER ÖĞRENDİK
Aşağıdaki tabloda bazı varlıkların isimleri verilmiştir. Bu varlıklarla ilgili tablodaki soruları örnekteki gibi cevaplayınız.
Cevap:
İNSAN
Beslenir mi? EVET
Kendiliğinden hareket eder mi? EVET
Büyüyüp gelişir mi? EVET
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? EVET
Canlı mı yoksa cansız mı? EVET
TAŞ
Beslenir mi? HAYIR
Kendiliğinden hareket eder mi? HAYIR
Büyüyüp gelişir mi? HAYIR
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? HAYIR
Canlı mı yoksa cansız mı? HAYIR
ÇİÇEK
Beslenir mi? EVET
Kendiliğinden hareket eder mi? EVET
Büyüyüp gelişir mi? EVET
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? EVET
Canlı mı yoksa cansız mı? EVET
BARDAK
Beslenir mi? HAYIR
Kendiliğinden hareket eder mi? HAYIR
Büyüyüp gelişir mi? HAYIR
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? HAYIR
Canlı mı yoksa cansız mı? HAYIR
KEDİ
Beslenir mi? EVET
Kendiliğinden hareket eder mi? EVET
Büyüyüp gelişir mi? EVET
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? EVET
Canlı mı yoksa cansız mı? EVET
AMPUL
Beslenir mi? HAYIR
Kendiliğinden hareket eder mi? HAYIR
Büyüyüp gelişir mi? HAYIR
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? HAYIR
Canlı mı yoksa cansız mı? HAYIR
EKMEK
Beslenir mi? HAYIR
Kendiliğinden hareket eder mi? HAYIR
Büyüyüp gelişir mi? HAYIR
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? HAYIR
Canlı mı yoksa cansız mı? HAYIR
KURBAĞA
Beslenir mi? EVET
Kendiliğinden hareket eder mi? EVET
Büyüyüp gelişir mi? EVET
Kendisine benzer canlı meydana getirebilir mi? EVET
Canlı mı yoksa cansız mı? EVET
Aşağıdaki şarkıda geçen altı çizili sözcüklerden hangisinin canlı varlık, hangisinin cansız varlık belirttiğini kutucuklara yazınız.
Cevap:
Canlı Varlık: Kuş
Cansız Varlık: Pencere
Aşağıda canlı ve cansız varlıklar sınıflandırılırken bir hata yapılmıştır. Bu hatanın düzeltilebilmesi için kaç numaralı varlıkların yerlerinin değiştirilmesi gerektiğini alttaki boşluğa yazınız..
Cevap: 1 VE 7 NUMARALARIN YER DEĞİŞTİRİNİZ.
Canlı Varlıklar
1. Güneş
2. Papatya
3. Fil
4. İnsan
Cansız Varlıklar
5. Taş
6. Su
7. Elma ağacı
8. Toprak
2.BÖLÜM BEN VE ÇEVREM
Hazırlık Sorusu
İçtiğiniz sütlerin kutularını nereye atıyorsunuz? Niçin?
Cevap: İçtiğimiz sütlerin kutusu kimyasal maddelerden elde edilmektedir. Bu sebepten dolayı bu kutuları işimiz bittikten sonra doğaya veya denize atmak çevremize çok zarar verir. İçtiğimiz süt kutularını çöp kutularına atmak en iyi yoldur. Doğaya atılan bu tür kutu ve maddeler yüz yıllarca toprağa karışmaz ve doğayı kirletir. Çöplerimizi her zaman çöp kutularına atmayı
alışkanlık haline getirmeliyiz.
Verilen okuma metnine göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Ayşe, Zehra ve Hakan kalem ve silgi ihtiyaçlarını nereden karşılayacaklarını biliyorlar mı?
Cevap: Ayşe, Zehra ve Hakan kalem ve silgi ihtiyaçların Kırtasiyeden karşılayacaklarını biliyorlar.
2. Ayşe, Zehra ve Hakan okudukları ilkokula sabahları yanlarında aile büyükleri olmadan gidebilirler mi?
Cevap: Ayşe, Zehra ve Hakan okudukları ilkokula sabahları yanlarında aile büyükleri olmadan gidebiliyorlar, çünkü okul yolunu biliyorlar.
3. Ayşe, Zehra ve Hakan yürüyüş sırasında niçin kaldırımı ve yaya geçidini kullanmışlardır?
Cevap: Ayşe, Zehra ve Hakan yürüyüş sırasında kaldırım ve yaya geçidini kullanır çünkü yayaların kullanması gereken yolun orası olduğunu biliyorlar.
Hastalandığımızda sağlığımıza kavuşmak için hastaneye gideriz.
Büyüklerimiz,bazı resmi işlerini halletmek için belediye,muhtarlık veya kaymakamlık gibi devlet dairelerine giderler.
Besin ihtiyacımızı karşılamak için çarşı,pazar,market ve alışveriş merkezi gibi yerlere gideriz.
Aşağıda verilen sorunun cevabını noktalı yerlere yazınız.
Yaşadığı çevrede hastanenin,devlet dairelerinin,çarşının,pazarın,marketin veya alışveriş merkezlerinin yerini bilmeyen bir kişi sizce günlük hayatında ne gibi zorluklar yaşayabilir ?
Cevap: Yaşadığımız çevrede hastanenin,devlet dairelerinin,çarşının,pazarın,marketin veya alışveriş merkezlerinin yerini bilmeyen bir kişi bir çok zorluk çeker. Örnek vermek gerekirse hasta olan bir yakınını hastaneye götürmesi çok uzun zaman alacaktır. Veya devlet dairesinde her hangi bir görüşme yapmak istese bu görüşmeyi gerçekleştirmesi çok uzun sürecektir. Bu tür yerler şehirlerin merkezlerinde olur. Bu tür mekanlar insanların günlük olarak uğradıkları yerlerdir. Her birey bu mekanların yerini bilmelidir.
1. Okuduğunuz okulun yerini bilmeyen birisine okulunuzun yerini tarif edebilir misiniz?
Cevap: O Evet O Hayır
2. Okuldan çıktıktan sonra aile büyüklerinizin yardımı olmadan eve gidebilir misiniz?
Cevap: O Evet O Hayı
3. Yaşadığınız çevrenin güvenliğinden sorumlu olan polis merkezi veya jandarma karakolunun yerini biliyor musunuz?
Cevap: O Evet O Hayı
4. Yaşadığınız çevrede okul için gerekli olan kırtasiye malzemelerinin satıldığı yerleri biliyor musunuz?
Cevap: O Evet O Hayı
5. Evinizin veya okulunuzun yakınında yer alan yaya geçitlerinin veya kaldırımların yerini biliyor musunuz?
Cevap: O Evet O Hayı
Sonuç: Evet ve hayır cevaplarını sayınız. “Evet” cevabı sayısı, “hayır” cevabı sayısından fazla ise yaşadığınız çevreyi iyi tanıdığınız söylenebilir. “Evet” cevabı sayısı, “hayır” cevabı sayısından az ise yaşadığınız çevreyi daha iyi tanımanız gerekmektedir.
Gerekli Malzemeler: Kalem, fon kartonu, makas, yapıştırıcı, çeşitli kitap, dergi ve gazeteler.
Yapılacak Çalışmalar
1. Fon kartonunu 10×20 cm ebadında keserek 12 tane kart oluşturunuz.
2. Çeşitli kitap, dergi ve gazetelerden aşağıda verilen çevrelerin görsellerini bulunuz.
• Orman • Göl
• Sera • Apartman
• Ada • Hayvanat bahçesi
• Çayır • Mağara
• Köprü • Çocuk parkı
• Okul • Şelale
3. Oluşturduğunuz kartların ön yüzüne bulduğunuz görselleri yapıştırınız. Kartların arka yüzlerine ise görsellerdeki çevrelerin türünü “doğal çevre” ve “yapay çevre” olarak yazınız.
4. Hazırladığınız kartları bir araya getiriniz ve sınıftan bir arkadaşınıza veriniz.
5. Arkadaşınız size kartların üzerindeki görselleri göstersin. Siz de görsellerdeki çevrenin türünü söyleyiniz.
Cevap: Bu etkinliği kendiniz arkadaşlarınız ile sınıfta yapınız.
1. Defterinize aşağıdaki gibi bir tablo çiziniz. Tabloya görsellerdeki kartlarda bulunan çevrelerin türünü “X” ile işaretleyerek belirtiniz.
Cevap:
Doğal Çevre: Orman, Göl, Çayır, Şelale, Mağara, Ada
Yapay Çevre: Sera, Apartman, Hayvanat Bahçesi, Çocuk Parkı, Köprü, Okul
2. Kartlarınızdaki görsellerde bulunan çevrelerden hangilerinin yapımında insan emeği yoktur?
Cevap: Şelale, Mağara, Ada, Orman, Göl, Çayır
3. Kartlarınızdaki görsellerde bulunan çevrelerden hangileri insanların istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için yapılmıştır?
Cevap: Çocuk Parkı, Köprü, Okul, Sera, Apartman, Hayvanat Bahçesi
Deniz feneri, kıyıların tehlikeli yerlerinde, adacıkların üzerinde veya bazı kayaların üzerinde bulunan gece deniz taşıtlarına yol gösteren bir ışık kaynağıdır. Deniz fenerleri birçok geminin işine yarayan bir ışık kaynağıdır. Gece oluşabilecek sorunlara karşı etrafı görmelerine yarayan bir denizi aydınlatan fenerdir. Deniz feneri olmasaydı birçok deniz kazaları yaşayanları görecektik. Bundan dolayı deniz fenerleri çok işe yaramaktadır.
Evimizde ampuller olmasaydı geceleri karanlıkta korkabilirdik. Ayrıca hiçbir yeri görmeyeceğimiz için duvarlara ve eşyalara çarparak ilerlerdik.
Yapay çevre insanların ihtiyaçları için doğal çevrenin değiştirilmesi sonucunda oluşan köprüler, hastaneler, okullar, havaalanları, yollar, fabrikalar gibi yapıların oluşturulduğu çevreye denmektedir. Yapay çevre oluşumunda canlı ortamının azalması gibi nedenlerden dolayı canlıların sayısı da azalmaktadır.
Doğal çevreyi korumak ve onu geliştirmek her bireyin görevidir. Ormanları ve doğayı yok ederek kendilerimize lazım olan ürünleri elde etmek çok yanlıştır. Doğayı yok etmek zamanla insanlığı yo ketmek manasına gelmektedir. Bu yüzden yapay çevreden daha çok doğal çevreye önem vermeliyiz.
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.