6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158-159-160-161-162-163. Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158-159-160-161-162-163. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 158-159-160-161-162-163 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Ay Avcısı Eskimolar Metni Etkinlik Cevapları -2” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158-159-160-161-162-163. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Ay Avcısı Eskimolar Metni Etkinlik Cevapları -2

3. Tema- Farklı Dünyalar: Türkçe dersinde, metin anlama ve anlatma becerilerimizi geliştirmek için çeşitli etkinlikler yaptık. Yapım ekleri kullanarak yeni kelimeler türetme ve metinleri analiz etme konuları üzerinde çalıştık.

 

Önceki Sayfalar: 154-156-157


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları Birinci Kitap

1. Anlatalım

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları

a. “GÖREVİMİZİ BİLELİM!” bölümünde yaptığınız “kutuplarda yaşam” konulu araştırmanızı aşağıdaki yönergelerden hareketle sınıfta sununuz.
Cevap:

Kutuplarda yaşam konulu araştırmamı sunarken çoklu ortam ögelerini yönergede verilen üç kullanıma göre hazırladım.

1. Anlam Oluşturma (Tek öge)

Kutuplarda yaşayan bir canlının yaşam koşullarını anlatırken tek bir kutup ayısı çizimi kullandım. Bu çizim, tek başına konunun anlamını oluşturmama yardımcı oldu.

2. Anlamı Destekleme (Aynı anlamı veren iki öge)

Kutuplardaki soğukları anlatırken:

  • Kar fırtınası fotoğrafı,
  • Kutuplardaki sıcaklık ortalamalarını gösteren küçük bir grafik

kullandım.
Bu iki öge aynı anlamı destekleyerek konuyu güçlendirdi.

3. Eş Anlam Oluşturma (Farklı ama ilgili ögeler)

Kutupların Dünya üzerindeki yerini anlatmak için:

  • Dünya haritası,
  • Kutuplarda yaşayan hayvanlara ait küçük bir tablo

kullandım.
İkisi farklı öge olsa da aynı bölümü birlikte destekledi.

Konuşma Bütünlüğü

Sunumumda kullandığım bütün görseller birbiriyle uyumlu olacak şekilde yerleştirildi.

Düşünceyi Geliştirme Yolları

Sunumumu zenginleştirmek için:

  • Tanımlama (kutupların özellikleri),
  • Sayısal veri (sıcaklık grafiği),
  • Karşılaştırma (kutuplar – yaşadığımız yer),
  • Örnekleme (kutup ayısı gibi canlılar)

yöntemlerini kullandım.


b. Araştırma sürecinizi aşağıdaki ifadeyi tamamlayarak değerlendiriniz.
Cevap: Araştırma sürecimde bulduğum kaynaklardan memnunum, çünkü bilgiler açık, anlaşılırdı ve sunumumda kullanabileceğim uygun görseller içeriyordu.


2. Anlatalım

“Ay Avcısı Eskimolar” metnini dilerseniz tekrar okuyunuz. Aşağıdaki durumlardan birini seçiniz. Seçtiğiniz duruma göre masalı yeniden anlatınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları Birinci Kitap

Cevap: Eskimo genci, ışığımla evini aydınlattığım için çok mutlu olduğunu ve beni yakalayıp kasabalarının ortasındaki büyük kulübenin tepesine asmak istediğini söylüyordu. Birkaç arkadaşıyla birlikte gelip zıplayarak bana ulaşmaya çalıştılar. Onların bu hâline hem gülüyor hem de üzülüyordum.

Gençler sonunda en yüksek dağın zirvesine çıkıp oradan zıplamaya başladılar. Çabalarını görünce ben de biraz aşağı indim. Böylece dağın tepesinden bana dokunmayı başardılar. Ardından büyük bir halat atarak beni yavaşça aşağı çektiler.

Sonunda kasabanın ortasındaki kulübenin tepesine beni asmalarıyla ışığım tüm kasabaya yayıldı ve herkes büyük bir mutluluk duydu.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları Birinci Kitap

3. Anlatalım

Aşağıdaki diyagram üzerinde yer alan yönergelere uygun cümleler kurunuz ve bu cümlelerinizi sınıfta sözlü olarak paylaşınız.
Cevap:

  • Babam gözüm gibi sakladığım kitabı bulup, yerine koymuş.
  • Kolumu kaldıracak halim kalmadı.
  • Koşa koşa markete gittim.
  • Sesi duyunca kalbim yerinden çıkacak gibi oldu.
  • Hayat bir acı bir tatlı geçip gidiyor.

4. Anlatalım

Aşağıdaki görsellerde verilen kelimeleri yazınız. Bu kelimeleri kullanarak temadan hareketle cümleler kurunuz. Cümlelerinizi söylerken nefesinizi, ses şiddetinizi ayarlamaya; doğru vurgu ve tonlamayla konuşmaya özen gösteriniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları Birinci Kitap


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları Birinci Kitap

5. Anlatalım

Aşağıdaki haber metninin bazı bölümleri, tamamlamanız için yarım bırakılmıştır. Bu metnin başlığını, yarım bırakılan cümlelerini ve devamını tahmin ederek yazıyı anlam bütünlüğü oluşturacak şekilde tamamlayınız. Tamamlarken zıtlık işlevli söz varlıklarını kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:

KUTUP AYILARININ YAŞAMI

Dünyamızın iklimi ısınıyor. Bu durum, kutuplara buzların hızla
erimesine yol açıyor. Bundan en çok etkilenen canlıların başında
doğal yaşam alanı, Kuzey Kutup buzulları olan kutup ayıları geliyor.

Araştırmacılar, son yıllarda kutup ayılarının davranışlarında bazı değişimler saptıyor.

Örneğin gebe kutup ayılarından birçoğu yuva bulmakta zorlanıyor; ama daha uzağa gidiyor.

Değişikliklerin sonucunun kutup ayılarının yaşam döngüsünü bozarak türün geleceğini uzun vadede ciddi biçimde tehdit ettiği ifade ediliyor.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları


Değerlendirelim

a. Yazınızı aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları Birinci Kitap


b. Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 161 Cevapları Birinci Kitap

6. Anlatalım

a. Aşağıdaki kelimeleri sesli okuyunuz. Hangi kelimeyi daha kolay söylediniz? İşaretleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 161 Cevapları Birinci Kitap


b. Tabloda verilen kelimelere yanlarındaki sütunda bulunan ekleri getiriniz. Kelimeleri ek almış hâliyle örnekteki gibi cümle içinde kullanınız.
Cevap:

ülke + -ce = ülkece
Bu başarıyla ülkece gurur duyduk.

mutfak + -da = mutfakta
Annem bugün mutfakta yeni bir tarif denedi.

çalış + -gan = çalışkan
Sınıfımızın en çalışkan öğrencisi Ayşe’dir.

dil + -de = dilde
Bu kelimenin anlamını dilde doğru kullanmalıyız.

kültür + -den = kültürden
İnsanlar yaşadıkları kültürden etkilenir.

araştırma + -cı = araştırmacı
Araştırmacı, bulgularını konferansta paylaştı.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 161 Cevapları


c. Aldığı ekin başındaki sesi değişime uğratan kelimeleri belirleyiniz. Tabloda bu kelimeleri örnekteki gibi daire içine alınız.
Cevap: KİTAPÇI- MUTFAKTA- ÇALIŞKAN


ç. Aldığı ekte ses değişimi olan kelimelerin son harfine dikkat ederek bu kelimeleri diğer kelimelerden ayırt eden özelliğin ne olabileceğini tartışınız.
Cevap: Kelimelerin son harfleri sert ünsüzlerdir.


d. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 161 Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 162 Cevapları Birinci Kitap

7. Anlatalım

a. Aşağıdaki metinde altı çizili kelimelere -cık (-cik, -cuk, -cük) ekini getirerek metni sesli okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 162 Cevapları

Cevap: daracık- gencecik- azıcık


b. Yeni oluşan kelimeleri seslendirirken -cık eki dışında başka hangi ünlülere ihtiyaç duydunuz? Açıklayarak altı çizili kelimelerin ortak özelliğini yazınız.
Cevap: Yeni oluşan kelimeleri seslendirirken -cık eki dışında “-a, -e, -ı” ünlülerine ihtiyaç duyulmuştur.


c. Etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap: Tek heceli kimi sözcüklere küçültme eki (-cık) geldiğinde orta hecede ünlü türemesi olur.


8. Anlatalım

a. Aşağıdaki “-ca, -cı, -cık, -lık” yapım eklerini ve verilen işlevleri inceleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 162 Cevapları


b. Aşağıdaki kelimelere etkinliğin “a” maddesindeki eklerden uygun olanları getiriniz. Oluşan yeni kelimeleri ilgili işlevin altına örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

–LIK

Rütbe ve makam isimleri yapar:

  • İmatlık (İmat görevi, imat durumu)

Alet, araç gereç isimleri yapar:

  • Saçaklık (Saçağı tutan veya saçağın bulunduğu yer)

–CIK / –CİK

Küçültme anlamı katar:

  • Elbisecik (küçük elbise)

Bitki isimleri yapar:

  • Samancık (Bir tür çiçek)

Organ isimleri yapar:

  • Karıncık (Kalpteki küçük boşluk)

–CA / –CE

Dil ve lehçe isimleri yapar:

  • Çingenece (Çingenelerin konuştuğu dil)

Benzerlik, -e görelik anlamı katar:

  • Tatlıca (Tatlıya benzer, tatlımsı)

–CI / –Cİ

Meslek isimleri yapar:

  • Saatçi (Satan veya tamir eden kişi)

Alışkanlık isimleri yapar:

  • Gezici (Gezmeyi seven veya gezen kimse)

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 163 Cevapları Birinci Kitap

Bi’ Kitap Bi’ Film. . .

a. Dönemin başında öğretmeninizin belirlediği kitaplardan ve filmlerden birini aşağıdaki başlıklara göre inceleyiniz.
Cevap:

Kitap Bölümü – Küçük Prens

Kitabın adı: Küçük Prens
Yazarı: Antoine de Saint-Exupéry
Sayfa sayısı: 96

Konusu:
Küçük Prens’in gezegen gezip farklı kişilerle tanışması ve hayatla ilgili şeyler öğrenmesi anlatılır.

Şahıs ve/veya varlık kadrosu:
Küçük Prens, Anlatıcı (Pilot), Tilki, Gül, Kral, İşadamı, Fenerci

Kahramanların özellikleri:
Küçük Prens meraklı ve iyi kalplidir.
Tilki, bilgelik ve dostluğu öğretir.
Pilot ise anlayışlı ve yardımseverdir.

Yer:
Çöl, Küçük Prens’in gezegeni ve diğer küçük gezegenler

Zaman:
Belirli değil (masalsı zaman)

Anlatıcı:
Birinci kişi (pilot anlatıyor)

Film Bölümü – Up (Yukarı Bak)

Filmin adı: Up (Yukarı Bak)

Konusu:
Carl’ın evine balonlar bağlayarak hayalini gerçekleştirmeye çalışması ve bu yolculukta bir çocukla dost olması anlatılır.

Kahramanları:
Carl, Russell, Dug (köpek), Kevin (kuş)

Kahramanların özellikleri:
Carl huysuz görünse de iyi kalplidir.
Russell neşeli ve yardımseverdir.
Dug sadık bir köpektir.
Kevin güçlü ve koruyucudur.

Yer:
Carl’ın evi, Güney Amerika’daki Şelaleler Bölgesi

Zaman:
Günümüz zamanı

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 163 Cevapları


Gelecek Derse Hazırlanalım

Bir gün içinde kimlerle hangi amaçlar için iletişime geçtiğinizi gözlemleyiniz. Gözlem sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşmak üzere not alınız.
Cevap: Gün içinde ailemle, günlük sohbetler için, okulda öğretmenlerim ve arkadaşlarımla, ders ve oyun için alışverişte, çalışanlarla alacaklarım için diyalog kuruyorum.


Önceki Sayfalar: 154-156-157


Sonraki Ödevler