5.TEMA ZAMAN VE MEKAN: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 156-157-158-159-160-161 Cevapları MEB Yayınları
Hazırlık Çalışmaları
Cevap: Ben Hatay ilinde yaşamaktayım. Hatay medeniyetler şehri olarak geçmektedir. Hatay da pek çok tarihi eserler vardır. Özellikle dinler ile alakalı eserler çoktur. Habib-i Neccar Cami, Ulu Cami, St Simon Manastırı, St Pierre Kilisesi gibi dini mekanlar vardır. Ayrıca önde gelen Beşikli Mağara, Titus Kaya Tüneli, Vakıflı Köyü ve Sokullu Kervansarayı bulunmaktadır.
Cevap: Türkiye de Karadeniz bölgesinde Samsun ve Karabük’e gittim. Oradaki havayı ve yeşilliklerin canlı görünüşünü ayrıca şehrin düzenini çok beğendim.
Metinde geçen aşağıdaki sözcük ve sözcük gruplarının anlamını tahmin ediniz. Tahmininizi sözcüklerin sözlük anlamıyla karşılaştırınız
Cevap:
1. bağrı yanık: Çok acı ve sıkıntı çeken kimse.
2. gür : Bol ve güçlü çıkan.
3. mavzer : Tüfek
4. oba: Göçebe yaşayan bir topluluğun konakladıkları yer.
5. ferik elması: Küçük elma türü
6. çevre: Dört yanı kuşatılan yakın yerler.
7. harman: Tanelerin başaklarından ayrılma işlemi
8. neftî : Koyu yeşil
“Türkiye” şiirinden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
1. Şiirde Türkiye’nin hangi doğal mekânlarından bahsedilmiştir? Bildiğiniz başka doğal mekânlar varsa arkadaşlarınıza tanıtınız.
Cevap: Yaylalarından, ormanlarından, nehirlerinden, denizlerinde bahsetmiştir.
2. “Türkiye, Türkiye çok gülmüş, çok ağlamış, Sabırlı, bağrı yanık insanlar memleketi.” dizelerinden anladıklarınızı açıklayınız.
Cevap: Türkler geçmişten bu yana pek çok sıkıntı çekmiştir. Hem güldüğü zamanlar olmuş hemde ağladığı zamanlar olmuştur.
3. Şiirde Türkiye’de yetişen hangi ürünlerin adı geçiyor? Yörenizde yetişen, ülke ekonomisine katkısı olan ürünler nelerdir? Bu ürünler ile ilgili bilgi veriniz.
Cevap: Ferik elması, kavun, karpuz, dut ve kayısı, Fındık, ceviz, badem ürünleri geçmektedir.
4. Şiirde hangi şehirler hangi özellikleriyle verilmiştir?
Cevap: Sahilde Mersin, yayla türküsü Konya. Adana’nın yolları, Maraş, Ezanı ile Urfa, Ufak tefek taşlarıyla Bursa, Kışları ile Ardahan, Kuşları ile Erzincan dan bahsetmiştir.
5. Şiir, üzerinizde nasıl bir etki bıraktı? Yazınız.
Cevap: Şiir ile memleketimin güzelliklerini tanıdım.
Şiirin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Cevap:
Konu: Türkiye’nin güzellikleri
Ana Duygu: Memlekete duyulan hayranlık ve sevgi.
Şiirdeki söz sanatlarının geçtiği dizeleri yazınız.
Cevap:
Benzetme: Bulut gibi köpürmüş topraktan bereketi, Bir şarkı gibi dağdan denize yürümüş, Batan güneş gibi bakır taşkömürü, ve göğe kılıç gibi çekmiş minarelerini, Aladağlar, Toroslar dev gibi gövden,
Kişileştirme: Pehlivan dağlarında şafaklar büyümüş, ve rüzgâra vermiş saçlarını nefti ormanlar, Şehirler padişahı canım İstanbul.
Karşıtlık: Türkiye, Türkiye çok gülmüş, çok ağlamış,
Aşağıdaki cümleleri özne-yüklem (etken-edilgen) ilişkisi bakımından inceleyiniz. Fiillerin özelliklerini karşılarındaki bölüme yazınız.
Cevap:
Türkiye ile ilgili görselleri inceleyiniz. Görsellerin size hissettirdiklerini anlatan bir şiir yazınız.
Şiirinize uygun bir başlık koyunuz.
Cevap:
Küçük büyük demeden herkesin yaşadığı yeri evi gibi görerek koruyup kollaması gerekir. Nesilden nesle aktarılan bu doğal güzellikler yine nesilden nesle aktarılarak devam edecektir. Bu nedenle korumak ve aynı zamanda zarar vermemek bizim elimizdedir.
Çok teşekkürler
Gerçekten çok teşekkür ederim.