6. TEMA MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 178-179-180-181-182-183-184-185 Cevapları MEB Yayınları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Cevap: Tarihte yaşanmış bir milletin göçünü veya yaşadığı ilginç olayları anlatan hikayelerdir. Bunlara destan olabilir.
Cevap: Destanlar geçmişte yaşayan milletlerin başlarından geçen olayların mitolojik bir biçimde anlatılmasıdır. Abartma da bulunmaktadır. Toplum bu gibi destanlar sayesinde tarihinde olan başarısızlıkları veya başarıları bilerek ona göre davranırlar.
Aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Sözcükleri cümlelerde kullanınız. Anlamı verilmeyen sözcüğün anlamını sözlükten bularak cümle içinde kullanınız.
Cevap:
“Göç Destanı” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
1. Metindeki olaylar kimlerin başından geçmiştir?
Cevap: Uygur denilen ilde yaşayan kişilerin başından geçmiştir.
2. Ağacın gövdesi yarılınca içinden ne çıkmıştır?
Cevap: İçinden beş tane çocuk çıkmıştır.
3. Uygurlar Bugu Tigin’i hangi özelliklerinden dolayı hakan seçmişlerdir? Sizce bu karar doğru mu?
Cevap: güzel, zeki ve Ehliyetçe öteki çocuklardan üstün olduğu için
4. Hükümdar, oğlunu niçin Çin prensesi ile evlendirmeyi düşünmüştür?
Cevap: Çin ile yapılan savaşların son bulması için.
5. Çinliler prensese karşılık Uygurlardan ne istiyorlar? Niçin?
Cevap: Kutlu Dağ denilen kayayı istemişlerdir.
6. Çinliler kayayı ülkelerine nasıl götürmüşlerdir?
Cevap: Çinliler kayanın etrafına odun yığıp ateş yaktılar. Taşı iyice kızdırdıktan sonra üzerine keskin sirke dökerek parçaladılar. Parçaları arabalara yükleyip birer birer Çin’e götürdüler.
7. Uygurlar niçin göç edip Beş Balıg’a yerleşmiştir? Uygurların buradaki yaşamı sizce nasıl devam etmiş olabilir?
Cevap: Kutsal kayayı verdikten sonra bütün düzenleri bozulmuştur. Buradaki yaşamları milli değerlerine sahip çıkarak daha huzurlu bir yaşam sürmüşlerdir.
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini bulunuz.
Cevap:
Konu: Uygurların Çinlilerle olan savaşın sona ermesi için bir anlaşma yapması ve bu anlaşmanın sonucunun kötü olması.
Ana fikir: Kutsal emanetlere sahip çıkmamız gerekir.
“Göç Destanı” metninde geçen gerçek ve kurgusal unsurları bulunuz.
Cevap:
“Göç Destanı” aşağıdaki özelliklerden hangilerini taşımaktadır? Belirlediğiniz maddelerin numaralarını noktalı yere yazınız.
Cevap: 1-2-5-6-9
“Nasreddin Hoca’nın Hayat Hikâyesi” metnini okuyunuz. Koyu ve farklı yazı karakteri ile yazılmış
sözcük ve sözcük gruplarını tespit ediniz. Yazı karakterlerini bu şekilde kullanmanın amacının ne
olabileceğini metnin altındaki alana yazınız.
Cevap: Koyu renkle yazılmış olan kısımlar okuyucunun dikkatini çekmek ve önemli olan yeri vurgulamak içindir.
a) Aşağıdaki Nasreddin Hoca fıkrasını okuyunuz.
Adamın biri Hoca’ya misafir olmuş. Hoca misafire elinden gelen ikramı yapmış. Yedirmiş,
içirmiş. Geç vakitlere kadar yanında oturmuş, onunla sohbet etmiş. Tam yatma zamanı misafirin canı üzüm istemiş. Bunu da açıktan söyleyememiş. Bir makam tutturarak şarkıya benzer şöyle bir şey okumuş:
— Bizim iller, bizim iller,
Yatarlarken üzüm yerler!
Bu saatte misafirin önüne bir de üzüm çıkarmak Hoca’nın hiç de işine gelmemiş. Hemen misafirin söylediği makamla şu cevabı vermiş:
— Bizde öyle âdet yoktur,
Saklarlar da güzün yerler!
b) Fıkradaki mizahi ögelere dikkat ediniz. Siz de öyküleyici anlatımı kullanarak “misafirperverlik” konulu bir hikâye yazınız. Hikâyenizde mizahi ögelere yer veriniz ve yazınıza uygun bir başlık koyunuz.
Cevap:
Aşağıdaki cümleleri çatı özelliklerine göre inceleyiniz.
Cevap:
Türkü hikâyelerini araştırınız. Beğendiğiniz türkü hikayesini sınıfa getiriniz.
Cevap:
Nasrettin hoca yüzyıllar önce yaşamış önemli bir insandır Nasrettin hoca’nın fıkraları günümüzde halen büyüklerimiz tarafından bizlere anlatılmakta ve birçok fıkrası insanın hayatına düzen vermekt ve öğüt vermektedir Nasrettin hocaya gereken önemi ve değeri vermeli ona saygi duymalıyız.
Çok güzel bir metin