7. Tema: Erdemler: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 206-207-208-209-210-211 Cevapları Anıttepe Yayınları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Cevap: Hayatta yaptığın işlerle mutlu olmak.
Yukarıda yazılmış olan bu şiir yaşamak üzerine söylenmiş olan bir şiirdir. Aslında yaşamanın tam olarak ne olduğu bu şiir ile insana verilir. Yani anlam içinde bir düşünme duygusu da vardır. Böylece insan yaşamı daha iyi anlamış olur. Çünkü yaşamak sadece yaşamı ele almaz. Burada yaşamanın insana katmış olan değerler de ön plana çıkar. Yaşamak her şiire hem de birçok alana konu olmuştur.
Öğretmeniniz okuma sırasında numaralı (1, 2, 3) yerlerde duracaktır. Öğretmeninizin durduğu yerlerde aşağıdaki soruları cevaplayınız:
1) Münevver teyze, postacıyı gördüğünde ne yapmış olabilir?
Cevap: Kimden mektup geldiğini merak etmiş olabilir.
2) Yazar, kendine ne söz vermiş olabilir?
Cevap: Postacıya mektup yazmak için söz vermiş olabilir.
3) Yazar, mektubu okuduktan sonra Münevver teyze neler hissetmiş
Cevap: Mutlu olmuştur.
Okuduğunuz metinde geçen kelime grubu ve kelimeleri anlamlarından yola çıkarak bulunuz.
Cevap:
1. (yolunu gözlemek) Gelmesini beklemek.
2. (usanmak) Tekrarlanması, uzun sürmesi dolayısıyla bir şeyden hoşlanmaz veya sıkılır duruma gelmek, bıkmak, bezmek.
3. (pul) Posta parası karşılığı mektup zarfı, kartpostallara ve damga resmine karşılık kâğıtlara yapıştırılan, basılı küçük kâğıt parçası.
4. (koyun) Kollar arası, kucak.
5. (homurdanmak) Öfke, kızgınlık, can sıkıntısıyla anlaşılmaz sesler çıkarmak.
a) “Yaşama Sevinci” adlı metindeki anlatıcının ve Münevver teyzenin yerinde siz olsaydınız neler hissederdiniz? Yazınız.
Cevap:
Anlatıcı: Münevver teyzeye mektup gelmediğini gördüğümde üzülürdüm. Ama onun için mektup yazdıracak birini bulup ben gönderirdim.
Münevver teyze: Bana mektup gelmediği için çok üzülürdüm.
İstek: b) Münevver teyzenin duygu ve düşüncelerini kendinizi onun yerine koyarak sadece beden dilinizle anlatınız.
c) Yazar, Münevver teyze için nasıl bir iyilikte bulunuyor?
Cevap: Münevver Teyze için mektup yazıyor.
Okuduğunuz metindeki hikâye unsurlarını belirleyiniz.
Cevap:
Olay: Yaşlı olan bir kadının her gün mektup için postacıyı beklemesi ama ona hiç mektup gelmemesi. Bunun üzerine yazarın yaşlı kadına mektup yazması.
Kişiler: Münevver teyze, yazar, postacı
Yer: Mahalle
Zaman: Geçmiş zaman
Anlatıcı: 1. kişi
a) Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki kutucukları doldurunuz.
Cevap:
Münevver teyzenin sorunu: Münevver teyzeye mektup gelmemesi
Sorunun nedeni : Yalnız olması
Anlatıcının çözümü: Münevver teyze için bir mektup yazmak
Ben olsaydım: Münevver teyzeyi yalnız bırakmaz hep onla sohbet ederdim.
Okuduğunuz metinden yararlanarak Münevver teyze ile ilgili iki öznel, iki nesnel cümle yazınız.
Cevap:
Öznel cümleler:
Nesnel cümleler:
a) Okuduğunuz metinle aşağıdaki şiiri tür ve biçim yönünden karşılaştırınız.
Cevap: Okuduğumuz metin bir hikayedir. Bu ise bir şiirdir.
b) Okuduğunuz metin ile bu şiirin başlığı sizce neden aynı olabilir?
Cevap: İkisi de yaşamın sevincinden bahsetmektedir.
c) Metinde ve şiirde aynı konu mu işlenmiştir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Birbirine yakın konular işlenmiştir. Metinde yardım etmenin insana verdiği mutluluk konu olarak işlenirken, şiirde yaşamın insana verdiği mutluluk işlenmiştir.
“Çocuk gibi sevinmek” sözünü hangi durumlarda kullanırsınız? Bu söz, metinde hangi durumda kullanılmıştır? Açıklayınız.
Cevap: Yaşadığımız olaya çok sevindiğimizi ve çocuklar gibi yerimizde duramadığımız zaman.
Aşağıdaki cümleleri koyu renkte yazılan kelimelere dikkat ederek okuyunuz. Soruları cevaplayınız.
Münevver teyzenin haberi yok ama birlikte bekliyoruz postacıyı.
Kendisi de inanmamıştı belki ama Münevver teyzeye mektup vardı.
a) Bu kelime düşüncenin akışını değiştirmiş midir? Açıklayınız.
Cevap: Değiştirmiştir çünkü bu kelime düşünülenin aksini ifade eder.
b) Koyu yazılan kelimeler, cümleye nasıl bir anlam katmıştır? Yazınız.
Cevap: İki cümle arasında zıtlık olan ifadeleri bağlamıştır.
Aşağıda verilen cümlelerdeki boşluğa, uygun bağlantı ve geçiş ifadeleri yazınız.
Cevap:
• Günlerce çalıştı fakat işi zamanında teslim edemedi.
• Onunla bu konuyu konuşmayı düşündüm ama beni anlamayacağını fark edince
konuşmaktan vazgeçtim.
• Avrupa’da tahsilini tamamlamak istiyordu ancak şartlar imkân vermedi.
a) Aşağıdaki cümlede köşeli ayraç niçin kullanılmıştır? Yazınız.
Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir Kabaağaçlı (1890-1973)] en güzel eserlerini Bodrum’da yazmıştır.
Cevap: Yazarı belirtmek için kullanılmıştır.
b) Köşeli ayraca örnek verebileceğiniz bir cümle kurunuz.
Cevap: Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir Kabaağaçlı (1886-1973)]’nın en sevdiğim eseri Hey Koca Yurt isimli kitabıdır.
Aşağıda bir hikâyenin serim ve çözüm bölümleri verilmiştir. Bu bölümlerden yararlanarak hikâyenin düğüm bölümünü tamamlayınız. Hikâyeye uygun bir başlık koymayı unutmayınız.
Cevap:
Selim okuldan eve dönerken kırtasiye dükkânına uğradı. Kap kâğıdı ve bant satın aldı. Yolda arkadaşları Harun, Furkan ve Kemal’le karşılaştı. Çocuklar:
––Hadi Selim! Basketbol maçı yapalım, dediler.
Selim bir yandan onlarla gitmek istiyor, diğer yandan da evde kitaplarını ve defterlerini kaplamayı düşünüyordu.
Arkadaşlarına yapması gerekeni yani kitaplarını ve defterlerini kaplaması gerektiğini anlattı. Onları yapmadan da oyun oynayamayacağını söyledi. Bunun üzerine arkadaşları selime yardım teklifinde bulundular. Böylece kitapları ve defterleri daha çabuk kaplayabilirlerdi. Hemen işe eve giderek işe koyuldular. Hep beraber işlerini çabucak bitirdiler.
Selim “Bana çok yardımcı oldunuz arkadaşlar. Şimdi hepimiz basketbol maçını hak ettik.” dedi.
Cevap:
Atasözleri:
Özdeyişler:
Konuşmanızı hazırlarken aşağıdaki maddelere dikkat ediniz.
Cevap: Yardımlaşmak insanları bir arada tutup hep beraber güçlü bir şekilde ayakta durmalarını sağlamaktadır. Yardım ile insanlar paylaşmayı ve ellerindekinin değerini bilmeyi öğrenirler. Yardım eden kişi de yardım edilen kişi de utlu olur bu davranıştan. Aradaki sevgi bağı da bu sayede güçlenmiş olur.
Hayatta tutunabileceğimiz amaçlarımızın olması önemlidir. Bu amaçların bizleri mutlu etmesi ise daha da önemlidir. Çünkü bizi iyi hissettiren şeyler aynı zamanda yapacaklarımızın da daha iyi olmasını sağlayacaktır.
bence çok güzel ve işe yarıyor…
Güzel, elinize sağlık 👍 ben çok beğendim Güzel Söyleyecek bir şey yok 😒😒😒😒
güzel.
Çok güzel bir site çok yardımcı oluyorsunuz gerçekten bize çok teşekkürler
Çok teşekkür ederim rahatlıkla ödevimi yapabildim 🖤❤️
Çok güzel ben bu uygulamayı çok sevim
Başlık koysanız daha güzel olurmuş
Bu uygulamalar çok iyi
👍💜Bence çok güzel olmuş. Ödevimi rahatlıkla yapabildim.💜👍
Çok beğendim gerçekten çok işime yaradı ama başlık koysaydınız daha iyi olurdu🖤💜
Siteniz çok güzel istediğim tüm cevapları bulabiliyorum harika
Teşekkürler ödevimi yaptım 👍
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.